13/31
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Inhoud
03 Voorwoord
04 IZA
05 Strategisch personeelsbeleid
06 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
07 Politieke sensitiviteit
08 Onderzoek
09 Leeuwendaal
10 Digitale dialoog
11 Horizontalisering
12 Leeratelier Integriteit
13 Perspectief Naar Werk
14 Diversiteit
15 NSOB
16 Coaching door collega’s
17 Zijlstra
18 i-Domein
19 Waterschap
20 Podium voor goede voorbeelden
21 Publiek Denken Top 100 juryberaad
22 Een operationele en strategische topper
23 ‘Consulair icoon’ dichtbij de mensen
24 Publiek Denken Top 100 genomineerden
25 Ambtenarenpanel
26 Overtuigend rolmodel
27 Publiek Interactief
28 Aa en Maas Beste Overheidsorganisatie
29 Verkiezing Jonge Ambtenaar
30 Wagner
31 Colofon

Arbeidsmobiliteit in kleine stappen

Het nieuwe normaal

Tekst Bas Nieuwenhuijsen

Beeld Bart van Vliet

Arbeidsmobiliteit is voor Robin Naar iets normaals: al meer dan 15 jaar begeleidt hij mensen daarin. Toch komt vrijwillige mobiliteit bij de overheid nog niet echt van de grond. Naar weet waarom en heeft een oplossing bedacht.

‘Wij maken de match tussen ambtenaar en klus’

Onlangs heeft Naar de sprong genomen om een eigen onderneming te starten, Naar Werk. De wereld van de ambte-naren en overheden laat hem niet los: het verhogen van de arbeidsmobiliteit bij de overheid vindt hij een te mooie uitdaging om te laten liggen. ‘Er zijn allerlei mooie, innovatieve beleidsplannen over het verbeteren van de arbeidsmobiliteit onder ambtenaren. Maar de resultaten blijven nog wat achter,’ stelt hij vast. ‘Ik heb alles gelezen over dit onderwerp, arbeidsmobiliteit onder ambtenaren is met een positieve opmars bezig. Nu zitten we midden in de transitie van verplichte naar vrijwillige arbeidsmobiliteit. Daar wil ik een positieve bijdrage in leveren.’

Kleine stappen

Naar begrijpt wel waarom dat zo is: nog maar 2 jaar geleden was arbeidsmobiliteit vaker verplicht naar aanleiding van een reorganisatie en bezuiniging. ‘Daardoor is het gesprek tussen manager en ambtenaar over arbeidsmobiliteit en ontwikkeling nog niet op alle plekken vanzelfsprekend. Mensen zien zich genoodzaakt te solliciteren op een volledig andere functie, terwijl ze daar eigenlijk niet naar op zoek zijn.’ Zonde, vindt hij, want arbeidsmobiliteit is juist goed voor zowel werkgever als werknemer. ‘Geen enkele organisatie is erbij gebaat als medewerkers zich niet blijvend ontwikkelen. Dan gaat de kwaliteit achteruit. Overheden moeten steeds meer samenwerken, onder meer op regionaal niveau, op gebiedsoverschrijdende thema’s. Daardoor moeten ambtenaren meer weten dan vroeger en hun profiel verbreden.’

Hoe verleid je de manager en ambtenaar tot vrijwillige arbeidsmobiliteit? Naar: ‘Zet kleine stapjes tegelijk. Ik ben een voorstander van regionale arbeidsmobiliteit, op klussen van minimaal 1 dag, voor een periode die voor zowel de ambtenaar als de manager is te overzien. Solliciteren op een volledig andere functie is voor veel mensen, niet uitsluitend ambtenaren, een te grote stap. Daartoe hebben we het leer- en mobiliteitstraject ‘Publieke Helden’ opgezet. Een manager kan een medewerker laten deelnemen voor een eenmalig vast bedrag, en hij stelt klussen beschikbaar. Wij maken de match tussen deelnemende ambtenaar en klus. Het is een carrousel, van maximaal 16 mensen, die bij elkaars organisatie een kijkje in de keuken nemen. Dat betekent niet dat ze daar blijven, ze hebben een terugkeergarantie. En managers hoeven niet bang te zijn dat ze met een gat achterblijven, want ze krijgen iemand uit die groep erbij die intrinsiek gemotiveerd is voor groei en ontwikkeling. Met dit soort kleine stappen helpen we vrijwillige arbeidsmobiliteit vooruit en wordt dit het nieuwe normaal.’ ◼

Meer informatie

Deel dit artikel