‘Consulair icoon’ dichtbij de mensen
Tekst Rianne Waterval
Beeld Bart van Vliet en Carine Hekker
Vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) helpt Tessa Martens Nederlanders die over de grens in de problemen zitten. De BZ-ambtenaar wist de meeste stemmen te verzamelen en sleept hiermee de Publiek Denken Top 100 publieksprijs in de wacht.
Dierenactivist Peter Janssen – ook wel bekend als de Vegan Streaker – verstoort een dolfijnenshow en komt terecht in een Japanse cel. Een verwarde man staat in Madrid naakt het verkeer te regelen. De landgenoot die om medische hulp vraagt nadat hij op een Grieks strand gebeten is door een schorpioen. Zomaar een greep uit de zaken die in de afgelopen jaren op het bureau van Tessa Martens belandden.
‘Het ministerie van Buitenlandse Zaken krijgt jaarlijks zo’n 3000 hulpvragen binnen,’ vertelt Martens. Als clusterhoofd Consulaire Aangelegenheden en Reisadviezen is zij verantwoordelijk voor de hulpverlening aan Nederlanders in het buitenland. Collega’s op de ambassades en consulaten weten haar bij complexe vraagstukken over consulaire zaken goed te vinden. Daarnaast onderhoudt ze contacten met allerlei instanties, van reclassering en politie tot verzekeringsmaatschappijen en alarmcentrales.
Het consulaire werk trekt Martens omdat het dicht bij de mensen staat en de toegevoegde waarde zo zichtbaar is. Haar inzet wordt gewaardeerd. Loyaal, deskundig, verbindend, betrouwbaar en een ‘consulair icoon’. De kwalificaties die Martens door haar collega’s krijgt toebedeeld, liegen er niet om.
Publieksprijswinnaar Tessa Martens koerst vaak op haar ‘niet-pluisgevoel’
‘De kwalificaties die zij krijgt toebedeeld, liegen er niet om’
Collega’s over Tessa Martens
- ‘Tessa is in de wereld van consulaire bijstand een instituut. Ze combineert professionaliteit met empathie en staat altijd paraat.’
- ‘Zij is volledig thuis in alle, soms zeer complexe, regelgevingen en is dé vraagbaak op consulair gebied voor alle collega’s op ambassades en consulaten over de hele wereld.’
- ‘Zij werkt doelgericht, is stressbestendig en wars van rangen en standen.’
- ‘Als manager van haar afdeling weet zij, door haar natuurlijke optreden en loyaliteit, vertrouwen te creëren waardoor medewerkers graag dat extra stapje zetten om de gewenste kwaliteit te leveren aan de klant.’
- ‘Tessa inspireert en motiveert door in een complexe wereld authentiek te blijven en te vertrouwen op haar eigen kracht.’
Buitenlandse Zaken is altijd geopend, benadrukt ze. ‘Dat betekent dat je bij de maandelijkse piketdienst ook regelmatig uit je bed gebeld kan worden.’ Bij grote calamiteiten coördineert ze het Crisis Telefoon Team. ‘Dan is het snel schakelen.’ Het tragische nieuws over de MH17 vernam de BZ-ambtenaar tijdens een afscheidsborrel van collega’s: ‘Op donderdagmiddag rond vijf uur hoorden we over de vliegramp. Dan laat je alles uit je handen vallen en schiet je in de regelmodus. Pas 25 uur later liep ik het ministerie uit.’
Martens koerst vaak op het ‘niet-pluisgevoel’ dat ze in de loop der jaren heeft ontwikkeld. ‘Een wandelaar die niet terugkomt van een route door de bergen baart mij meer zorgen dan een backpacker die een paar dagen niets van zich laat horen. Maar uiteraard nemen we dit soort meldingen ook serieus.’ Verwachtingsmanagement maakt onmiskenbaar deel uit van haar werk. ‘Wij gaan bij een gedetineerde bijvoorbeeld niet over de schuldvraag en strafmaat, maar kunnen wel aandacht vragen voor de omstandigheden waarin diegene zich bevindt. Continu leggen we uit wat we wel en niet kunnen doen.’ ◼
Deel dit artikel