Vattenfall
Vattenfall pleit voor inkomenssteun
Voorkom opstapeling van schulden
Tekst Bas Nieuwenhuijsen Beeld Vattenfall
Het prijsplafond voor energie helpt om betalingsachterstanden tegen te gaan. Maar Martin Neef, Manager Tijdig Betalen bij energiebedrijf Vattenfall, maakt zich grote zorgen over de situatie van zeker tienduizend klanten. Inkomenssteun vanuit de overheid blijft volgens hem voorlopig nog nodig.
Martin Neef: ‘Vattenfall komt in actie voordat mensen echt in de problemen raken’
‘We zoeken duurzame oplossingen’
Vattenfall heeft in Nederland zo’n twee miljoen klanten. ‘Toen de coronapandemie begon, maakten we ons ook zorgen om het oplopen van betalingsachterstanden, maar dat viel uiteindelijk nog wel mee,’ vertelt Neef. ‘Mede door de lockdowns hebben mensen minder geld aan andere dingen uitgegeven, waardoor ze hun energierekening konden betalen. Maar nu zijn de energieprijzen historisch hoog en ook de inflatie loopt op. Daardoor zien we de achterstanden bij klanten snel toenemen, met tientallen procenten. Tienduizenden klanten van ons hebben problemen.’ ‘Het prijsplafond dat de overheid heeft ingesteld, helpt wel. De termijnbedragen konden daardoor omlaag en het betalingsgedrag verbeterde. Maar de jaarafrekening gaat ook over maanden waarin het plafond niet geldt. Onze zorgen verdwijnen dus nog niet. Aangezien de prijzen nog steeds hoog zijn, zal de overheid gerichte inkomenssteun moeten blijven geven. Ik maak me vooral zorgen om de grote groep kwetsbare mensen met een laag inkomen, die in oudere, vaak slecht geïsoleerde woningen zitten.’
Inzicht Neef legt uit dat Vattenfall in actie komt voordat mensen echt in de problemen raken. ‘Dat doen we bijvoorbeeld door mensen meer inzicht te bieden in hun energieverbruik met een P1 meter. Die koppel je aan je slimme meter, waardoor je je verbruik live kunt volgen. Dat geeft je mogelijkheden om je verbruik aan te passen. Verder weten we uit wetenschappelijk onderzoek dat het belangrijk is om het betalen van vaste lasten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Klanten kunnen hun eigen betaalwijze kiezen en de automatische incasso helpt te voorkomen dat je een betaling mist. Gebeurt dat toch, dan attenderen we klanten daar meteen op.’
Contact Contact met klanten die betalingsproblemen hebben is van groot belang, weet Neef. ‘We proberen voortdurend op verschillende manieren met hen in contact te komen. We sturen bijvoorbeeld appjes en andere berichten. Via de app kunnen klanten uitstel vragen of een betalingsregeling afspreken. We denken graag met ze mee en we vragen ook door, want mensen vinden het soms moeilijk om te zeggen dat ze ruimte nodig hebben. Persoonlijk contact kan dan helpen. We willen graag een langdurige relatie met onze klanten, dus zoeken we ook naar een duurzame oplossing. We treffen liever een langlopende betalingsregeling met kleine stapjes dan dat we snel een groot bedrag innen, waarna het probleem terugkeert.’ ‘Als de problemen lang duren en we geen contact met iemand krijgen, gaan we langs de deur. Daarvoor hebben we speciaal opgeleide medewerkers met veel ervaring. Lukt er helemaal niets, en hebben we maandenlang tevergeefs geprobeerd contact te krijgen met een klant, dan schakelen we eventueel een deurwaarder in. Ook dan gaan we niet ten koste van alles innen, maar blijven we zoeken naar oplossingen. Alleen in allerlaatste instantie komen we terecht bij de rechter. Maar dat doen we echt liever niet.’
Schulden ‘In feite kunnen wij mensen hoofdzakelijk helpen door betalingen uit te stellen, bijvoorbeeld door een betalingsregeling te treffen. Maar uiteindelijk moet er wel betaald worden. Kwijtschelding van de energiekosten is mogelijk, binnen het kader van een schuldsanering. Daarin spelen de gemeenten een belangrijke rol. Wij kunnen daaraan bijdragen door een schuld grotendeels weg te strepen. Maar we kijken wel breder dan alleen de problemen die iemand heeft met het betalen van de energiekosten, want we willen zekerheid dat er in de toekomst niet opnieuw schulden ontstaan. We praten met bijvoorbeeld de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over verbeteringen in de keten: welke signalen zijn er dat mensen in problemen raken en wat kunnen we daarmee doen? Het is goed dat we van elkaar weten wat er speelt, zo kunnen we voorkomen dat schulden zich opstapelen.’
‘We innen niet ten koste van alles’
Inkomenssteun ‘Door de hoge prijsstijgingen en de inflatie in het algemeen is duidelijk geworden dat uitstel van betalen niet genoeg is,’ weet Neef. ‘Daarom hebben Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice, Nederlandse Schuldhulproute en SchuldenlabNL vorig jaar het initiatief genomen voor de oprichting van een eerste noodfonds voor energie, dat was bedoeld om mensen met een hoge energierekening en een laag inkomen te helpen. Dat is eind vorig jaar ook ondersteund door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een subsidie, waardoor het Tijdelijk Noodfonds Energie opgericht kon worden.’ Tot 5 mei, toen het Tijdelijk Noodfonds is gesloten, zijn er 165.000 aanvragen gedaan. ‘Mensen die voldeden aan de voorwaarden kregen een bijdrage in hun energiekosten. Het is heel goed dat het kabinet een prijsplafond heeft ingesteld en dat het rijk het Tijdelijk Noodfonds Energie heeft gesteund. Daar zijn we blij mee. Maar de prijzen zijn nog niet terug op het oude niveau en ze zijn onvoorspelbaar en kunnen zo weer omhooggaan. Daarom vind ik dat de overheid mensen voorlopig nog gerichte inkomenssteun moet blijven geven. De onzekerheid is nog steeds heel erg groot.’ ◼
Deel dit artikel