10/22
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Inhoud
03 Editorial Jelle van der Meulen
04 Nieuws en achtergronden
05 Column Afshin Ellian: Ramp
06 Hoe worden we inclusiever?
07 Gradus
08 Column Arwin van Buuren: Koning
09 Handige tips voor een toontje lager een toontje lager
10 Blik op uitvoering: hoever ga je in je service?
11 Oog op communicatie: Openheid is altijd beter
12 Regeringscommissaris Arre Zuurmond richt visier op proactieve dienstverlening
13 Online ecosysteem op basis van publieke waarden
14 Waardenloze technologie
15 Europese digitale identificatie
16 Regie op IDO
17 Landelijk sensorenregister
18 Toegankelijkheid overheidswebsites
19 Colum Mark Frequin: Waarom Simpel?
20 Notadokter: Requiem voor de fax
21 Centric
22 Colofon

Blik op uitvoering

Hoever ga je in je service?

Colin Buzeman: ‘Het chatten met studenten heeft een vlucht genomen’

Tekst Jelle van der Meulen Beeld Colin Buzeman

In Blik op de uitvoering brengt Publiek Denken het werk van uitvoerend ambtenaren in beeld. In deze editie Colin Buzeman, medewerker contentbeheer bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in Groningen. ‘We zitten tegenwoordig meer op maatwerk en minder op het terugbrengen van elke geleende euro.’

Op je achttiende beslissen of en hoeveel geld je wilt lenen om je studie te bekostigen, en dan bedenken dat je dat in 35 jaar moet terugbetalen: best een grote verantwoordelijkheid op die leeftijd, vindt Colin Buzeman. ‘Je moet grote keuzes maken, die een flinke invloed op je latere leven kunnen hebben. Het is belangrijk dat jongeren hier goed over geïnformeerd zijn. Wij helpen daar graag bij.’

Chatten met studenten Iedere week begint voor Buzeman en zijn collega’s met een contentoverleg. ‘Wat viel er op, wat speelt er nu bij studenten? Waar we proactief aandacht aan besteden – bijvoorbeeld via campagnes en informatiepakketjes voor decanen – ligt aan het moment van het jaar. Zo tegen de zomer aan komen studenten bij ons die beginnen met studeren, stoppen of juist klaar zijn. Nu komt daar de herinvoering van de basisbeurs bij, waar studenten vragen over hebben.’ Chatten met studenten heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Dat heeft verschillende voordelen, legt Buzeman uit. ‘Mensen die de taal niet goed machtig zijn, vinden het fijn om iets te lezen in plaats van te horen. Ook is het prettig om de bedragen voor je te zien, dat is toch concreter. En niet onbelangrijk: de chat is laagdrempelig. Het is natuurlijk vervelend om over schulden te praten. Op de chat zegt iemand sneller dat hij of zij niet rondkomt dan aan de telefoon.’

‘Maatwerk wordt bij DUO concreet gemaakt’

Wisselwerking Buzeman werkt sinds 2015 voor DUO. Sindsdien is er het nodige ten goede veranderd, stelt hij. ‘Ik weet dat er vroeger beleid was dat lastiger was uit te leggen. Dat speelt nu bij de basisbeurs gelukkig niet. Wat daarbij geholpen heeft, is dat een aantal beleidscollega’s uit Den Haag naar Groningen is gekomen om te luisteren waar wij als contactcentrum tegenaan lopen. Die wisselwerking tussen ministerie en uitvoering komt steeds beter op gang.’ Maatwerk mag zo langzamerhand haast een containerbegrip zijn geworden, Buzeman ziet het bij DUO concreet gemaakt. ‘We zitten minder op het terugbrengen van elke geleende euro en hebben meer begrip voor de sociale situatie van een student. Daar komt wel een nieuwe uitdaging bij: hoever ga je in je service? Studiefinanciering moet toegankelijk zijn en duidelijk, maar het gaat natuurlijk wel om een lening. We geven geen financieel advies, wel inzicht. Ik heb de indruk dat studenten dat waarderen.’ ◼

Deel dit artikel