16/24
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Inhoud
03 HRM in de Overheid
04 de jaren 50
05 Nieuws en achtergronden
06 Column Afshin Ellian
07 Genderongelijkheid
08 Gradus
09 Column Arwin van Buuren
10 Lang leve de dissonantie
11 We moeten minder praten en meer doen
12 Op naar de 900.000 woningen
13 kennispartner SVn
14 Woningbouw en duurzaamheid: drang en dwang onmisbaar
15 TBI
16 Flexwoningen voor meer lucht
17 Praktijk
18 Hogeschool Utrecht
19 Nieuwe woonvormen: niet de markt maar de behoefte centraal
20 KCC
21 Column Mark Frequin
22 Notadokter
23 Metafoor
24 Colofon

Taskforce Versnelling Tijdelijke Huisvesting

Flexwoningen voor meer lucht

Tekst Jelle van der Meulen Beeld ANP Foto

Tijdelijke woningen moeten wat lucht bieden op de woningmarkt. Waar de bouw eerst maar moeizaam van de grond kwam, lijkt er nu meer schot in te komen.

Tijdelijke woningen in het Groningse Ten Post

‘De productietijd is een stuk korter, net als de voor- bereidingstijd’

Toen Rusland Oekraïne binnenviel, stond in Nederland de vraag naar woningen al op springen. Maar de oorlog leidde tot een extra noodsituatie en bleek de directe aanleiding voor de oprichting van de Taskforce Versnelling Tijdelijke Huisvesting, vertelt voormalig voorzitter Rob Haans. ‘Er waren op dat moment al honderdduizenden mensen die op een woning wachtten. Met de vele vluchtelingen die ook nog op korte termijn naar Nederland kwamen, konden tijdelijke woningen een belangrijk onderdeel van de oplossing zijn.’

Op gang komen Aanvankelijk lukte het bouwen van tijdelijke woningen maar moeizaam. Het vinden van locaties bleek lastig en gemeenten waren lang niet altijd bereid ruimte te maken voor dit type woningen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelde begin maart dat de doelen om versneld flexwoningen bij te bouwen niet worden gehaald. Wel worden belemmeringen voor plaatsing steeds beter opgelost. ‘Je moet even op gang komen,’ beaamt Haans. Ten opzichte van reguliere woningbouw heeft tijdelijke woningbouw een aantal voordelen, stelt Haans. De productietijd is een stuk korter, net als de voorbereidingstijd. Ook is de regelgeving eenvoudiger. ‘Het bouwen van een typische woning duurt gemiddeld van idee tot realisatie ongeveer 7 jaar, met een tijdelijke woning kan het in 1 jaar.’

Knelpunten Een van de taken van de taskforce was om knelpunten te signaleren en oplossingen aan te dragen. Haans: ‘Gemeenten hadden veel kennis nodig: hoe ga je bijvoorbeeld om met de omgevingsvergunning en wat is er anders voor tijdelijke ten opzichte van permanente woningen? Dat soort kennis hebben we verzameld en ontsloten.’ De taskforce stuitte ook op weerstand tegen tijdelijke woningen. ‘Als je ze alleen neerzet voor een bepaalde doelgroep, kan het kwetsbaar worden. Een belangrijk advies is daarom om te zorgen dat tijdelijke woningen ook iets betekenen voor de lokale woningvraag. Zo vergroot je het draagvlak.’

Gestold handelen Haans hoopt dat de ervaringen van de taskforce als inspiratie kunnen dienen bij de algehele woningbouwopgave. ‘Wij hebben geleerd dat het echt sneller kan, maar dan moet je wel de urgentie tot je laten doordringen. Leg je een dossier boven of onder op de stapel? Als de doorlooptijd 6 weken is, kun je het natuurlijk altijd proberen in 2 voor elkaar te krijgen.’ Tot slot adviseert Haans beleids­medewerkers om vooral de wijken in te gaan en te voelen wat er speelt. ‘Van vluchtelingen tot mensen die op hun dertigste nog bij hun ouders op zolder wonen, de nood is gewoon erg hoog. Beleid is gestold handelen: je schrijft op wat anderen uitvoeren. Als beleid dan vastloopt, loont het om buiten te kijken, daar waar het gebeurt. In Hilversum lag een klein kavel waar al 30 jaar discussie over was. Nadat eindelijk besloten was over te gaan tot bouwen, stond er na 41 dagen een permanente woning. Niets is zo bevredigend als dat resultaat met eigen ogen te zien.’ ◼

Deel dit artikel