Vooruit met de fiets
Delen is duurzamer
Tekst Pieter Verbeek Beeld ANP Foto
Duurzame mobiliteit heeft de toekomst. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld de deelfietsen weer terug, nadat de gemeente ze 4 jaar geleden in de ban had gedaan vanwege overlast. In de grote stad is het gewoonweg niet meer haalbaar dat iedereen eigen vervoer heeft, stelt Egbert de Vries, wethouder verkeer en vervoer van Amsterdam. De deelfietsen moeten er bovendien aan bijdragen dat het gebruik van het openbaar vervoer en het aantal autoritten omlaaggaan.
‘We kunnen niet zonder deelfietsen’
In 2017 was de stad het beu. Door de wildgroei aan bedrijfjes die per app deelfietsen aanboden, werd de stad overspoeld. De deelfietsen werden kriskras door de stad geparkeerd, vaak rijendik tegen bruggen aan en slingerend in de plantsoenen. ‘Iedereen ergerde zich aan al die fietsen,’ kijkt Egbert de Vries terug. ‘Het was onduidelijk waar ze hoorden te staan. Daarom zijn we ermee gestopt.’ Toch is de stad een paar jaar later opnieuw begonnen om op een laag pitje deelfietsen toe te staan. De Vries legt uit: ‘We hebben geconcludeerd dat we toch niet zonder kunnen. Het is een belangrijke aanvulling voor mensen die van buiten de stad komen. Het biedt hun net dat laatste stukje om de reis met het openbaar vervoer te verlengen.’
Buurtbakfietsen Om een en ander deze keer in betere banen te leiden, is Amsterdam afgelopen zomer gestart met een aantal kleinschalige experimenten, waarin ze voor de komende 2 jaar in totaal dertienhonderd deelfietsen en honderd buurtbakfietsen toestaat. Die zullen vooral te vinden zijn bij metrostations en andere ov-knooppunten. De Vries: ‘We willen zo uitzoeken in hoeverre de deelfietsen bijdragen aan de deur-tot-deurreis en aan het gebruik van het openbaar vervoer en het terugdringen van autoritten in de stad.’ Om excessen en wildgroei te voorkomen hanteert de gemeente nu het systeem van back-to-many: de deelfietsen moeten bij een van de locaties van de drie aanbieders - FlickBike, Cargoroo of Donkey Republic - worden teruggebracht. Die zijn verspreid over de stad. Een gps-module moet ervoor zorgen dat de fietsen niet door de stad gaan zwerven. Daarnaast opent Amsterdam ook tien tot vijftien BuurtHubs, waar buurtbewoners elektrisch deelvervoer kunnen huren dat bij ze past, of dat nu een deelauto, fiets, bakfiets of scooter is. De Vries: ‘Het is echt bedoeld voor de inwoners van die bepaalde buurt. Het idee is dat mensen niet per se een eigen fiets of scooter hoeven te hebben.’
Anders aanbieden In aanvulling op de deelfietsen lopen er andere initiatieven in de stad, onder andere een proef met deelscooters. ‘Je merkt aan alles dat deelmobiliteit de toekomst is,’ stelt de wethouder. ‘Naarmate je er meer gebruik van maakt, zal het sneller groeien. Met een kaartje kun je kiezen wat je gebruikt.’ In de nabije toekomst zullen deelfietsen volgens De Vries echt een bijdrage leveren aan de duurzame mobiliteit in de hoofdstad. Ook de eerdergenoemde BuurtHubs, waar mensen dus de keuze hebben uit verschillende vormen van mobiliteit, zijn kansrijk, denkt hij. ‘Wat betreft ruimte is het in de stad gewoonweg niet meer haalbaar dat iedereen een eigen voertuig heeft. Voor veel mensen is het ook niet nodig. Als je kijkt naar nieuwbouwwijken die nu worden gebouwd, zie je dat de dichtheid zo groot is dat er gewoon minder ruimte is voor auto’s om te parkeren. Het is dus noodzaak om het anders te gaan aanbieden.’ ◼
Deel dit artikel