Interview met Anne Coenen, directeur UHT
‘Trots op de organisatie en de flexibiliteit waarmee we werken’
Tekst Jelle van der Meulen Beeld Shutterstock
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) moet gedupeerden van de toeslagenaffaire compenseren. Hoe gaat dat in zijn werk en wat verklaart de lange duur van de hersteloperatie?
Gedupeerden worden door de UHT zo goed als mogelijk geholpen
Anne Coenen
‘Natuurlijk gaan er soms dingen mis’
Toen directeur Anne Coenen in oktober 2020 begon als directeur van de UHT, sprak ze direct uit dat de organisatie iets van bescheidenheid past. ‘Gezien wat er gebeurd is in Nederland, moeten wij ons vooral bezighouden met goed werk leveren en de juiste stappen zetten. Dat doen we door letterlijk samen met ouders te kijken: wat is er gebeurd, waardoor jij je gedupeerd voelt? Zij vertellen hun verhaal, wij vullen dat aan met de informatie die beschikbaar is in onze systemen. Zo hopen we alle gedupeerden zo goed mogelijk te helpen.’
In de wachtrij De UHT is een speciaal onderdeel van de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Die werd in 2020 opgezet met als doel getroffen ouders financieel te compenseren en ‘hun rechtsgevoel en het vertrouwen in de overheid te herstellen.’ Om te beoordelen of ouders recht hebben op compensatie, hanteert de UHT drie stappen, vertelt Coenen. Ten eerste is er de snelle toets (bekend als de Catshuisregeling). Blijkt op basis van de systemen dat iemand gedupeerd is, dan ontvangt diegene 30.000 euro. Na de eerste toets wordt een traject gestart om uitvoerig te onderzoeken waar iemand precies recht op heeft, de integratiebeoordeling. Hetzelfde gebeurt met mensen die in eerste instantie niet beschouwd worden als gedupeerden. Op de afhandeling van de compensatie klinkt al langere tijd veel kritiek. De hersteloperatie zou te lang duren en de procedures zouden te complex zijn. ‘Natuurlijk duurt het lang voor ouders,’ zegt Coenen. ‘Als je in 2013 iets hebt meegemaakt dat pas jaren later boven tafel komt en je vervolgens nog eens in de wachtrij moet gaan staan voor compensatie, dan is het hartstikke lang. Er is niemand binnen onze organisatie die zich dat niet realiseert.’ Maar dat het lang duurt en ingewikkeld is, zit volgens Coenen vooral in het feit dat de UHT zorgvuldig te werk gaat. ‘Als je uiteindelijk een gedupeerde compenseert voor zeg, 50.000 euro, dan gaat daar een wereld aan vooraf. We gaan in gesprek met mensen om uit te zoeken wat er gebeurd is, maar ook wat ze eventueel is overkomen als gevolg van de toeslagenaffaire. Per ouder rekenen we heel precies uit waarvoor hij of zij in aanmerking komt. Die informatie ligt niet voor het oprapen, maar bevindt zich in zo’n 20 tot 25 verschillende systemen. Zo’n dossier opbouwen is specialistisch werk, waar je veel mankracht voor nodig hebt.’ Doordat het aantal aanmeldingen voor de integrale beoordeling veel hoger is dan verwacht, groeit de wachttijd ook, geeft Coenen aan.
Kritiek en motivatie Coenen begrijpt dat media en politiek kritisch zijn op de hersteloperatie. ‘Zij kijken vooral naar situaties die niet goed lopen. Natuurlijk gaan er bij ons ook dingen mis. Maar de medewerkers van de UHT stappen hierin om ouders hulp te bieden. De gedupeerden is zoiets heftigs overkomen dat medewerkers heus wel snappen dat ze geen applaus krijgen. Wel is de organisatie in anderhalf jaar tijd gegroeid van 500 tot 1200 man personeel. De regels zijn gewijzigd, ondertussen is een nieuwe regeling ingevoerd. Dat is complex, maar van ouders die gecompenseerd zijn, krijgen we vaak complimenten. Dat levert toch de meeste motivatie op voor ons.’ Naast de uitvoering kan ook de opzet van de compensatieregelingen rekenen op veel kritiek. Sommige mensen zouden te ruimhartig gecompenseerd worden, anderen zouden door mazen in het systeem misbruik kunnen maken van de regeling. Coenen vindt het ‘niet juist’ te bespreken of zij de opzet van de regeling al dan niet correct vindt. ‘Dat is een politieke afweging. Wel kunnen wij, vanuit onze expertise in de uitvoering, de politiek adviseren. Als je de regeling bijvoorbeeld strikter wil maken, kan dat, maar dan kost het waarschijnlijk twee keer zoveel tijd. Of als je ouders uitvoeriger wilt bevragen, doet dat iets met de sfeer van ruimhartigheid en openheid. Die kennis vanuit de uitvoering geven wij aan de politici, zij dienen er vervolgens over te besluiten.’ Intern is er de nodige discussie, maar dat juicht Coenen alleen maar toe. ‘De ene medewerker kan zich afvragen of het bedoeling is dat iemand die 3000 euro moest terugbetalen, voor het tienvoudige gecompenseerd wordt. Een ander wil juist meer forfaitair uitkeren, om nog ruimhartiger te zijn en meer tempo te maken. Zoveel medewerkers, zoveel meningen. In het kader van de toeslagenaffaire en hoe daar intern mee is omgegaan, is het alleen maar goed dat medewerkers de ruimte krijgen om hun mening te ventileren.’ Eind vorig jaar begonnen de rijksoverheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten met een herijking van de hersteloperatie. Daardoor kwam er meer en eerder persoonlijk contact met gedupeerden en werd de samenwerking met gemeenten geïntensiveerd. Een aantal andere maatregelen van de herijking wordt nog doorgevoerd, zoals betere informatievoorziening en een speciaal traject voor ouders met meerdere ernstige problemen. Coenen hoopt dat de UHT daarmee het gehele herstelproces beter en sneller kan laten verlopen.
‘De opzet van de regeling is een politieke keuze
Omarmen Coenen: ‘Ik ben hartstikke trots op de organisatie en de flexibiliteit waarmee we werken. We hebben in korte tijd en onder hoge druk iets neergezet wat zich ook vertaalt in de resultaten. Maar het is nog niet genoeg. De resterende versnellings- en verbeteringsmaatregelen uit de herijking gaan we vol omarmen. Of dat uitmondt in 2 maanden versnelling, een halfjaar of een jaar, weet ik niet. Maar dat we pas in 2026 de laatste dossiers gaan behandelen, daar nemen we geen genoegen mee.’ ◼
Deel dit artikel