OVER ROOD
Ondernemers kansloos zonder goede begeleiding
‘Je geeft iemand zijn toekomst terug’
Per jaar kloppen ongeveer duizend ondernemers met financiële problemen aan bij de vrijwilligersorganisatie Over Rood. Daar kunnen ze terecht voor persoonlijke begeleiding en kennis van de complexiteit van het systeem, beide noodzakelijk om weer perspectief te krijgen. Oprichter Peter van Bergen hoopt dat Over Rood op een dag overbodig is. ‘Zo ver is het nog niet.’
‘Het begint met het opbouwen van vertrouwen’
Peter van Bergen: ‘Vanuit de formele rol van ambtenaar is het moeilijk om een vertrouwensband op te bouwen’
Als vrijwilliger bij het Rode Kruis komt Van Bergen in 2012 in contact met een gezin waarvan het bedrijf van vader failliet is gegaan. De administratie is niet op orde, de gemeente kan geen inkomens- en vermogenspositie vaststellen en daarom geen uitkering verstrekken. Alles lijkt erop dat het gezin op straat komt te staan. Van Bergen, zelf een ondernemer, kan er niet bij: ‘Dat is toch bizar? Ik kwam erachter dat dit geen incident was, maar een structureel probleem. Er was simpelweg geen adequate hulp voor zzp’ers met schulden.’
Vaste partner Samen met collega-vrijwilliger Gijs van Arken probeert hij ondernemers in nood te bereiken en hen te helpen. Het is aanpoten: complexe problemen en uitval van deelnemers zijn aan de orde van de dag. Na 2 jaar volgt een gamechanger: ‘We besloten te gaan werken met oud-ondernemers die zelf in de problemen hadden gezeten.’ Het werk van Over Rood werpt zijn vruchten af. De eerste partners sluiten zich aan en met een ambitieus projectplan wordt een forse subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid binnengehaald. Voor veel gemeenten is Over Rood inmiddels een vaste partner. Van Bergen: ‘We hebben elkaar nodig. Wij kunnen geen schulden saneren en vanuit de formele rol van ambtenaar is het moeilijk om een vertrouwensband op te bouwen.’
Systeemverandering
Dat is waar een traject mee begint: ruimte voor het verhaal van de ondernemer en vertrouwen opbouwen. De volgende stap is de administratie op orde maken en zorgen dat de inkomsten de uitgaven overstijgen; dan volgt het hoofdstuk schulden en tot slot wordt gekeken naar een financieel gezonde toekomst, hetzij als ondernemer, hetzij in loondienst. Van Bergen: ‘Als het lukt, is de impact enorm. Immers, je geeft iemand zijn toekomst terug.’ Van Bergen pleit voor systeemverandering, zowel op het gebied van inkomstenbelasting als op het gebied van schuldsanering. ‘Ik zeg niet dat het systeem nooit werkt, maar je moet echt de weg kennen en begrijpen wat een bepaalde oplossing inhoudt. Helaas is een ondernemer zonder goede begeleiding kansloos in het complexe systeem.
Hart voor ondernemers
‘Wacht niet tot het vijf voor twaalf is’
Niet iedereen die bij Over Rood aanklopt is ten einde raad. Ja, de meeste ondernemers die contact opnemen hebben schulden en bijbehorende zorgen, maar ook wie geldzorgen wil voorkomen is welkom. Onderneemster Olivera Kosanovic was de nood voor: ‘Door de boost vanuit Over Rood kreeg ik veel meer ruimte in mijn systeem. Ik kon nadenken over hoe ik met mijn bedrijf verder wilde en goede keuzes maken.’
Voor Olivera Kosanovic is ondernemen niet eng meer (Beeld Gertjan van Ginkel)
De Arnhemse Olivera Kosanovic is ruim 7 jaar onderneemster en eigenaar van de salon Vip Body Clinic. Toen haar salon tijdens de eerste lockdown de deuren moest sluiten, dacht ze: wat nu? ‘Ik had geen financiële problemen, maar daar wilde ik ook niet op wachten,’ vertelt Kosanovic. ‘Na het eerste gesprek met Over Rood heb ik op papier gezet wat mijn grootste kostenposten waren, daar moest uitstel van betaling voor aangevraagd worden. Mijn contactpersoon bij Over Rood heeft dat opgepakt en daarmee viel een last van mijn schouders. Als je dat als ondernemer zelf moet doen, sta je daar veel emotioneler in.’
‘Als je zorgen of vragen hebt, neem contact op met Over Rood’
Gezonde spanning Wanneer collega-ondernemers haar in die periode vragen hoe ze zo kalm blijft, wijst ze op Over Rood. ‘Je betaalt 25 euro per maand lidmaatschap. Dat staat op geen enkele manier in verhouding tot wat je ervoor terugkrijgt.’ Dankzij de praktische hulp hoefde Kosanovic zich geen zorgen te maken over leasecontracten, huur en belastingen. Kosanovic: ‘Als op kritieke punten de spanning weggenomen wordt, blijft de gezonde spanning die bij het ondernemen hoort over. Daarbij gaf het me rust dat ik werd geholpen door iemand die de wetten en regels kent.’ Ondernemers met geldzorgen wachten vaak tot het te laat is. Zonde, vindt Kosanovic: ‘Wacht niet tot het vijf voor twaalf is. Als je zorgen of vragen hebt, wat dan ook: neem contact op met Over Rood. Zij weten wat er nodig is en kunnen je enorm ontlasten. Daarbij kun je er ook nog eens veel van leren. Het zijn zelf ondernemers of oud-ondernemers. Je merkt aan alles dat ze hart voor ondernemers hebben en genieten van wat ze doen.’ Mocht het ooit nodig zijn, zou ze nu zelf uitstel van betaling aanvragen. Kosanovic lacht: ‘Ik heb de kunst afgekeken. Als je iets wilt regelen met een tegenpartij kan dat negen van de tien keer, als je rust en kalmte bewaart en het zakelijk benadert.’
Prettig opstarten Inmiddels draait de salon op volle toeren en zijn bijna alle uitgestelde betalingen voldaan. ‘Als ik Over Rood niet had gehad, was ik waarschijnlijk in paniek geschoten en had ik de afgelopen jaren heel anders beleefd. Door de ruimte die ik voelde, kon ik na de coronamaatregelen ook weer prettig opstarten en inkopen. Als je reserves op zijn, kun je als ondernemer niks meer.’ Kosanovic is optimistisch over de toekomst: ‘Ik ben niet meer bang om te ondernemen. Ik heb dat hele coronaverhaal overleefd, wat er nu nog komt kan ik ook wel aan.’
Ga als gemeente de boer op
De dienstverlening aan ondernemers in moeilijkheden is bij veel gemeenten beperkt. Met een inkomen boven de Bbz-norm, is de kans groot dat je vriendelijk de deur gewezen wordt. In de gemeente Arnhem is dat niet langer het geval. Halverwege 2020 opende het loket Geldzaken & Ondernemers haar deuren. Coördinator Geldzaken & Ondernemers Hilda van der Weg reflecteert op wat er sindsdien is bereikt en welke rol Over Rood daarin speelt.
‘Wacht niet tot je ondernemers naar jou komen’
Hilda van der Weg wil dat gemeenten zich proactiever naar ondernemers opstellen
‘Iedereen zou bij de gemeente terecht moeten kunnen,’ stelt Hilda van der Weg. In een eerdere functie als schuldhulpverlener, merkte ze al op dat er een groep was die buiten de boot viel. ‘We hebben niet voor iedereen een oplossing, maar laten we ten minste advies geven of doorverwijzen.’ Met die overtuiging werd het nieuwe loket als pilot in de steigers gezet en samenwerking gezocht met onder andere Over Rood.
Maatwerk en overleg Een klein jaar na de eerste plannen, iets vertraagd door de pandemie, opent het loket in juli 2020 de deuren. Van der Weg: ‘Het was meteen druk.’ Meer dan vijfhonderd (ex-)ondernemers vonden sindsdien hun weg naar het loket. Van der Weg: ‘Daarvan had zo’n 10 procent recht op een Bbz-uitkering, voor anderen lukte het schuldhulpverlening om een voorstel te doen waar schuldeisers mee akkoord gingen, en ongeveer 25 procent kon ondersteund worden door Over Rood. Voor de een kan het met een laatste aangifte afgerond worden, de ander gaat een traject van maanden in. Samen bekijken we wat de beste stappen zijn.’ In de praktijk betekent dit dat de gemeente en Over Rood voortdurend afstemmen en bijstellen. ‘Vragen durven stellen, elkaar open tegemoet treden en vertrouwen dat de ander ook het beste met de klant voorheeft zijn bepalend geweest. ‘Ook al waren er afspraken over trajecten, we hebben zeker discussies gehad over individuele cases.’ Van beide samenwerkingspartners was durf nodig om dingen uit te proberen. Van der Weg haalt het voorbeeld aan van een starter met schulden: ‘Zonder Over Rood was hij waarschijnlijk niet bij ons terechtgekomen. Door een Bbz-saneringstraject heeft hij zijn schulden op gelost. Nu heeft hij een succesvolle onderneming.’ Nog steeds is de drempel om bij de gemeente aan te kloppen te hoog. Ook in dat opzicht is samenwerken waardevol. Van der Weg: ‘Dat Over Rood met ervaringsdeskundigen werkt, maakt dat ze dichter bij de ondernemer staan. Mensen vertellen meer aan iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.’ Vervolgens kan Over Rood met de gemeente in gesprek. Als ze een prioriteit mag kiezen voor gemeenten is die zonder twijfel proactief zijn. ‘Wacht niet tot je ondernemers naar jou toe komen, maar peil hun behoeften. Ze zijn belangrijk voor de economie, voor innovatie en voor werkgelegenheid. Ga de boer op en laat zien wat je als gemeente voor deze groep kunt betekenen.’
Evaluatie Na een evaluatie is de pilot Geldzaken & Ondernemers geïntegreerd in de organisatie. Wat Van der Weg graag doorgeeft, is het besef dat de gemeente niet de eerste plek is waar een ondernemer met geldzorgen naartoe gaat. ‘De gemeente is de laatste strohalm. Dat vraagt om menselijkheid en het denken in mogelijkheden. Zeker voor mensen die in de stress zitten is het heel belangrijk om naast hen te gaan staan en ze te helpen oplossingen te vinden. Als een ondernemer zegt “ik ben geholpen, ik kan weer verder”, dan hebben we ons werk goed gedaan.’
Deel dit artikel