Tekst Maurits van den Toorn

Praktische bezwaren
Kernenergie
Verkiezingen en formatie
Belastingdienst en de cloud
(Geen) robuust spoor
Eenheid van kabinets­beleid?

Praktische bezwaren

In de strijd tegen het tekort aan woningen worden onorthodoxe maatregelen niet geschuwd. Zo heeft minister Keijzer een instructieregel opgesteld waarmee ze gemeenten wil verplichten om permanente bewoning van recreatiewoningen toe te staan voor wie daar al sinds 16 mei 2024 woont. En dat terwijl veel gemeenten (vaak na jarenlang gedogen) hier juist een eind aan willen maken. Er blijken bovendien praktische bezwaren in de weg te staan, om het enigszins afgezaagde Elsschot-citaat te parafraseren. Volgens een “uitvoeringstoets” van de Dienst Toeslagen van de Belastingdienst zouden door het recht op permanente bewoning zo’n 45.000 mensen ineens in aanmerking komen voor huurtoeslag. De dienst voorziet een piek aan aanvragen die bovendien ingewikkelder zijn dan normale aanvragen. Ze moeten handmatig worden bekeken omdat onduidelijk kan zijn wat de kale huur is (recreatiewoningen worden vaak gemeubileerd verhuurd). Dat maakt de kans op fouten groot, met als gevolg mogelijk latere terugvorderingen. Niet elke woning heeft een eigen adres (soms is er voor het hele terrein een adres), waardoor er geen inzicht is in de “huishoudsituatie” om de hoogte van de huurtoeslag te kunnen bepalen. Bovendien zijn de noodzakelijke aanpassingen van de systemen van de Belastingdienst niet op tijd voor de invoering in 2026 gereed en zijn er ongeveer 450 ervaren fte’s extra nodig om de aanvragen te verwerken. Het op korte termijn werven daarvan is ‘onrealistisch’. De dienst stelt daarom klip-en- klaar: ‘Het voorstel is onuitvoerbaar.’ Daarmee lijkt het nu al de status van dooie mus te hebben, ongetwijfeld tot opluchting van veel gemeenten.

▲

Kernenergie

Op de valreep komt het demissionair kabinet met een verreikend besluit: minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) heeft een wijziging van de Kernenergiewet naar de Kamer gestuurd om de centrale in Borssele langer open te kunnen houden dan het vastgelegde sluitingsjaar 2033. Tegelijk meldde ze de (al eerder aangekondigde) oprichting van de Nucleaire Energie Organisatie Nederland B.V., de ‘beleidsdeelneming’ – eigenlijk een staatsbedrijf – die namens de overheid de bouw van twee nieuwe kerncentrales gaat voorbereiden en begeleiden. Het kabinet heeft voor deze vorm gekozen omdat private partijen niet hebben toegehapt. Waar het geld voor de twee centrales, naar schatting 20 tot 30 miljard euro, vandaan moet komen is nog onduidelijk. Desondanks sluit de minister de bouw van nog twee kerncentrales niet uit. Als de voorstellen door de nieuwe Kamer worden aangenomen, zou Hermans weleens de ingrijpendste erfenis van het kabinet-Schoof kunnen nalaten.

▲

Verkiezingen en formatie

Rob Jetten en Henri Bontebal in gesprek met de leider van GroenLinks-PvdA Jesse Klaver. Beeld Shutterstock

De verkiezingen van eind oktober hebben Nederland met een politieke puzzel achtergelaten. Geen enkele partij behaalde een meerderheid en de verschillen tussen de blokken zijn groot. D66 van Rob Jetten kwam als winnaar uit de bus, gevolgd door de PVV van Geert Wilders en de VVD van Dilan Yeşilgöz. GroenLinks-PvdA verloor, maar blijft een belangrijke speler op links. Het resultaat: een gefragmenteerd landschap waarin samenwerking onvermijdelijk is, maar vertrouwen schaars. Oud-minister en NS-directeur Wouter Koolmees is aangewezen als verkenner. Hij zette Jetten en Henri Bontenbal (CDA) aan het werk, met informateurs Hans Wijers en Sybrand Buma om te onderzoeken welke plooien kunnen worden gladgestreken. Dat proces kreeg echter meteen een knauw: Wijers trok zich terug nadat privé-appjes met denigrerende opmerkingen over Yeşilgöz uitlekten en twijfels ontstonden over zijn onpartijdigheid. Buma gaat nu alleen verder. Dilan Yeşilgöz houdt de deur open voor een centrumrechts kabinet en sluit brede samenwerking met links voorlopig uit. JA21 wil aanschuiven en Joost Eerdmans haakt aan. Als alles volgens plan verloopt, komt het drietal Jetten, Bontenbal en Buma uiterlijk 9 december met zijn bevindingen. Nederland heeft opnieuw gekozen voor veel kleur, maar voorlopig nog geen richting.

▲

Belastingdienst en de cloud

Het overheidshandelen is soms onnavolgbaar. Grote Amerikaanse ict-bedrijven als Amazon, Meta en Microsoft krijgen miljardenboetes opgelegd van de EU vanwege privacyschendingen, president Trump haalt als het hem goeddunkt e-mailadressen uit de lucht en Europa moet liefst zo snel mogelijk meer eigen digitale structuren ontwikkelen om de afhankelijkheid van de – niet meer zo betrouwbare – Verenigde Staten te verminderen. De Europese Commissie heeft sinds enkele jaren zelfs een hele digitale strategie ‘om een meer digitaal soeverein, veerkrachtiger en concurre- render EU mogelijk te maken’ (aldus de AI-vertaling van de Commissie zelf). En wat doet staatssecretaris Heijnen van Financiën terwijl dit allemaal speelt? Hij wil een aantal processen van de Belastingdienst, inclusief de Douane en de Dienst Toeslagen, verplaatsen naar datacenters oftewel de cloud van het Amerikaanse Microsoft. Dit is volgens de staatssecretaris ‘de enige realistische optie om toekomstbestendig en dienstverlenend te kunnen blijven werken’. Een Europese aanbieder of een mailserver in een eigen datacenter is volgens hem ‘niet van hetzelfde niveau’ en ‘complex’. De applicaties en dataopslag van de primaire processen voor de heffing en de inning blijven draaien in het eigen datacentrum in Apeldoorn, dat dan weer wel. Vanwege de politieke gevoeligheid zou je de vraag kunnen opwerpen of zo’n vergaand besluit wel past bij de demissionaire status van het kabinet. Iets voor de Kamer of heeft iedereen het te druk met de verkiezingen? Kortom, het overheidshandelen is soms onnavolgbaar.

▲

(Geen) robuust spoor

Het Nederlandse spoor kan de NAVO-verplichtingen voor militair transport niet aan. Beeld Shutterstock

Al vele jaren is ‘robuust spoor’ de standaardterm om aan te geven waar het heen moet met het tamelijk uitgewoonde Nederlandse spoorwegnet. Uit de vele dagelijkse sein-, wissel- en andere storingen blijkt dat we nog ver verwijderd zijn van dit ideaalbeeld. Ook op een andere manier blijkt nu dat het spoor onvoldoende robuust is. Uit een impactanalyse in opdracht van staatssecretaris Aartsen van IenW blijkt dat het netwerk onvoldoende is voorbereid op sabotage en cyberaanvallen. Er wordt nu alleen uitgegaan van incidentele, niet-moedwillige storingen door storm of sneeuw, maar het is nodig ook rekening te houden met hybride dreigingen – denk aan sabotage van kabels of aanvallen op de ict. Ook kan het spoorwegnet de NAVO-verplichtingen voor militair transport niet aan. De huidige capaciteit is te beperkt om de verwachte groei van het militaire vervoer op te vangen. Een spoortransport van (te) breed militair materieel betekent dat er op het naastgelegen spoor een aantal uren geen treinen kunnen rijden, en bij meerdere militaire treinen per dag komt het civiele spoorvervoer vrijwel tot stilstand. Het advies is om een ‘startpakket’ van minimaal 600 miljoen euro te investeren in de fysieke infrastructuur en het verbeteren van beveiligingssystemen en bedrijfsprocessen. Concrete routes of corridors worden niet genoemd, maar ProRail zou weleens in een spagaat terecht kunnen komen. Een van de manieren om het spoor robuuster te maken was de afgelopen jaren – en is ook nu nog – het verwijderen van wissels, die altijd storingsgevoelig zijn. Dat beperkt het aantal treinbewegingen dat mogelijk is, maar nu wordt er juist gepleit voor meer rijmogelijkheden voor militaire transporten. Dat maakt handhaving of misschien zelfs terugplaatsing van wissels nodig, en dan ook nog een beetje snel.

▲

Eenheid van kabinets­beleid?

Een kleine twee weken voor de verkiezingen waarschuwde premier Schoof dat het demissionair kabinet ‘even een tandje moest bijzetten’ om ze veilig te laten verlopen. Aanleiding voor die opmerking waren dreigingen tegen Caroline van der Plas en Geert Wilders – waarvan nooit gebleken is of ze er inderdaad waren; publicitair kwamen ze de betrokkenen in ieder geval goed uit – en de intimidatie van Frans Timmermans. De ministers Van Oosten (Justitie en Veiligheid) en Rijkaart (BZK) lieten in reactie daarop weten dat er volgens hen al genoeg wordt gedaan. Volgens Van Oosten zit de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) ‘er bovenop’. Hij zei tegen het ANP: ‘Wat ik doe is wat ik altijd al deed en dat blijf ik met dezelfde scherpte doen, namelijk heel goed contact houden met de NCTV.’ Collega Rijkaart liet weten dat hij geen enkele indicatie had dat de verkiezingen niet veilig zouden verlopen. Het blijft merkwaardig, ministers die hun minister-president openlijk tegenspreken, terwijl we zowel volgens de Grondwet als het reglement van orde van de ministerraad eenheid van kabinetsbeleid hebben. De ministers ‘worden geacht een eenheid te vormen naar buiten en zijn aan ingenomen regeringsstandpunten gebonden’. Aldus A.M. Donner in het Handboek van het Nederlandse staatsrecht (die tekst is weliswaar alweer uit 1983, maar aan de regel is niets veranderd). Na eerdere hoogoplopende kwesties over uiteenlopende standpunten met de ministers Faber en Agema is dit klein bier, maar toch.

▲

Deel dit artikel