Tekst Maurits van den Toorn

Huisvesting
Onderwegpas
Staat van Groningen
Woningbouwimpuls
Keuzes maken
Nieuwe Nota Ruimte

Huisvesting

Ach, de Grondwet… geen wiskunde, volgens minister Keijzer van Volkshuisvesting. Beeld Rijksoverheid/Phil Nijhuis

Voor we het kabinet en in het bijzonder minister Keijzer van Volkshuisvesting en sinds kort ook voor Asiel en Migratie al te uitbundig lof toezwaaien, moeten we bedenken dat ze vasthoudt aan haar wetsvoorstel om de voorrang voor erkende vluchtelingen (statushouders) bij de toewijzing van sociale huurwoningen af te schaffen. Volgens de Raad van State leidt dit voorstel tot ongelijke behandeling en is het daardoor in strijd met de Grondwet. Het advies is dan ook om het voorstel niet in te dienen bij de Tweede Kamer. In 2015 en in 2023 kwam de raad ten aanzien van vergelijkbare voorstellen met hetzelfde oordeel. Die werden toen ingetrokken. Maar ach, zo’n Grondwet… Volgens de minister is de Grondwet ‘geen wiskunde, er staat ook in dat ik zorg moet dragen voor volkshuisvesting voor Nederlanders’. Ze zal het voorstel dan ook na eventuele aanpassingen naar de Tweede Kamer sturen. Daarbij heeft ze het geluk dat het nog steeds niet mogelijk is wetten aan de Grondwet te toetsen. Een voorstel voor invoering van die constitutionele toetsing van – inmiddels – ex-minister Uitermark en staatssecretaris Struycken heeft net de internetconsultatie achter de rug. Overigens zijn er juristen die vinden dat die toetsing weinig toevoegt aan de huidige mogelijkheden om een beroep te doen op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Wellicht gaat de opvolger van minister Keijzer dat te zijner tijd merken.

▲

Onderwegpas

Goedkoper reizen voor mensen met minder geld kunnen we voorlopig wel vergeten. Beeld Pexels

Het is een mooi voornemen: een landelijke reispas waarmee mensen met een inkomen rond het sociaal minimum gratis of met korting buiten de spits kunnen reizen met trein, metro, tram en bus. Daarmee wordt iets gedaan aan hun vervoersarmoede en kunnen ze (weer) deelnemen aan maatschappelijke activiteiten. We streven immers naar een inclusieve samenleving waarin iedereen kan meedoen. De benodigde (ongeveer) 400 miljoen zou uit het Klimaatfonds Nederland, het European Social Climate Fund (SCF) en van de decentrale overheden komen. Zou, want jammer maar helaas: dit ‘landelijk reisproduct voor kwetsbare huishoudens’, zoals de Onderwegpas in ambtelijk jargon heet, komt er voorlopig niet, meldde staatssecretaris Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat onlangs aan de Kamer. De ov-sector had vanaf het begin gemengde gevoelens bij het plan vanwege mogelijk negatieve financiële gevolgen. In september haakten de regionale vervoerders definitief af vanwege dreigende inkomstenderving zonder een inkomstengarantie van overheidszijde. Als alternatief belooft de staatssecretaris te gaan praten met de NS om desnoods alleen voor de trein een kortingsproduct voor minima en jongeren te maken. Die laatste groep is erbij gekomen naar aanleiding van een motie van de Kamerleden Bikker (CU) en Van Hijum (NSC), maar het is de vraag of dat lukt. Geld uit het SCF is bedoeld om kwetsbare huishoudens te compenseren voor de hoge kosten van fossiele brandstoffen; jongeren hebben meestal nog geen eigen huishouden en vallen daar dus niet onder. Zo dreigt een goed initiatief te sneuvelen als gevolg van te veel goede bedoelingen.

▲

Staat van Groningen

Met de ‘Groningerwet’ wil het demissionair kabinet de scheuren in de relatie met Groningen repareren. Beeld Pixabay

Toeval natuurlijk, maar het demissionair kabinet vertoont ineens een onstuitbare dadendrang. Zo is er nu ook het ontwerp van de ‘Groningerwet’ waarmee het kabinet ‘zich verbindt aan een generatielange aanpak’ om de gevolgen van de gaswinning in Noord-Nederland te herstellen en om te investeren in de toekomst van de regio. In die wet staat dat Groningen en Noord-Drenthe de komende decennia geld krijgen om de gevolgen van de gaswinning te compenseren, de regionale economie te verbeteren en de sociale achterstand in het aardbevingsgebied weg te werken. Dat laatste is niet helemaal nieuw, eerder was daarvoor al 3,5 miljard euro uitgetrokken. De afspraken naar aanleiding van de parlementaire enquête zijn nu wettelijk vastgelegd. Jaarlijks komt er een verantwoording van de bestede bedragen in wat de ‘Staat van Groningen en Noord-Drenthe’ wordt genoemd. Het voorstel bestaat uit in wettelijke vorm gegoten beloftes en goede voornemens die al in het plan Nij Begun uit maart 2023 stonden. Ook wordt de huidige praktijk om schades tot 60.000 euro te laten herstellen zonder beoordeling of het echt om mijnbouwschade gaat wettelijk verankerd. Het grootste voordeel is dan ook dat er op lange termijn zekerheid ontstaat, inclusief beschikbaar budget. Met dat laatste doet de Kamer in feite afstand van haar budgetrecht op dit punt, wat reden is voor kritiek van de Raad van State. Toch zal bijna geen enkele partij durven tegenstemmen, al kan het kabinet formeel nog maar op 32 stemmen rekenen.

▲

Woningbouwimpuls

Ook bij de Rekenkamer ligt woon­minister Keijzer onder vuur. De Woningbouw­impuls (Wbi) van 2,25 miljard euro om de vastgelopen woningbouw uit het slop te trekken (die, eerlijk is eerlijk, een erfenis is van het derde kabinet-Rutte) draagt niet of nauwelijks bij aan het oplossen van de woningnood. Het rijksgeld is bedoeld voor de financiering van het onrendabele deel van woningbouwprojecten die anders niet of pas met veel vertraging van de grond zouden komen. Maar de Rekenkamer komt tot de conclusie dat bouwprojecten zonder financiële steun evenveel vertraging hebben als projecten met steun. Of de financiering leidt tot meer woningen is niet vast te stellen, de kans bestaat dat Wbi-projecten leiden tot verdringing van projecten zonder subsidie. Wel heeft de Wbi een positief effect op het percentage betaalbare woningen bij de gefinancierde projecten. Ook hier een herhaling van zetten. In 2022 trok de Rekenkamer al vergelijkbare conclusies, maar sindsdien is er geen verbetering gekomen. De onderzoekers van de Rekenkamer zien dan ook ‘een hardleerse overheid’. De uitgebreide reactie van minister Keijzer mag zo langzamerhand typerend heten: de onderzoeksmethode van de Rekenkamer deugt niet, het beleid is goed en de Woningbouwimpuls levert juist een belangrijke bijdrage aan de versnelling van betaalbare woningbouw. Kortom, het ligt – geheel in de stijl van populisten – niet aan haar, maar aan anderen

▲

Keuzes maken

De politiek moet duidelijke keuzes maken en beleidsdoelen stellen als het gaat om wonen, klimaat, energie, mobiliteit, industrie, natuur en landbouw. Op al deze terreinen is er sprake van stagnatie, een volgend kabinet moet dan ook flink aan de bak. Aldus het Planbureau voor de Leefomgeving in de eind september verschenen Balans van de Leefomgeving en Keuzes voor de Leefomgeving. PBL-directeur Marko Hekkert voegde daar als extra argument aan toe: ‘Problemen die maar blijven voortduren, schaden het vertrouwen in de overheid en de democratische rechtsstaat.’ Het erge is dat deze conclusies een wijd openstaande deur zijn. Iedereen die politiek en beleid een beetje volgt (of zelfs zonder dat te doen) weet dit al jaren. De stelling van oud-topambtenaar Bernard ter Haar dat de overheid deze eeuw niets heeft gepresteerd, krijgt steeds bredere bekendheid. Ter Haar deed zijn uitspraak toen we acht kabinetten ver waren, viermaal Balkenende en viermaal Rutte. Allemaal kabinetten die uitmuntten in het vooruitschuiven van vervelende maatregelen. Inmiddels is daar het kabinet-Schoof bijgekomen dat ook niet veel heeft gepresteerd. De kans dat het komende tiende kabinet ineens wel doorpakt en met een effectieve aanpak van de problemen komt is niet groot zolang partijen weigeren ‘het eerlijke verhaal’ (om Diederik Samsom te citeren) te vertellen. We modderen voort zolang de vrees voor het rode potlood te groot is.

▲

Nieuwe Nota Ruimte

Het kabinet-Schoof zal niet de geschiedenisboeken halen vanwege z’n glanzende prestaties, maar toch is er nu, bijna op de valreep, iets waarmee het kan pronken: een nieuwe Ontwerp-Nota Ruimte. Nederland wordt klaargemaakt om in 2050 20 miljoen mensen te kunnen huisvesten, onder meer met 1,6 miljoen woningen en vier nieuwe grootschalige woningbouwlocaties ‘met nationale regie’ bij Alkmaar, Apeldoorn, Helmond en Hengelo/Enschede. Welke infrastructuur er allemaal nodig is voor al die woningen, ook op kleinere locaties (‘straatje erbij’), blijft nog in het midden. Verstandig: ‘Er wordt geen nieuwe bebouwing meer toegestaan in de uiterwaarden die vallen onder de Beleidsregels grote rivieren.’ De grote industriële regio’s Eemshaven, Rotterdam-Moerdijk, het Noordzeekanaalgebied (Tata Steel blijft, gezien de overheidsinjectie van 2 miljard euro voor vergroening) en Chemelot in Limburg worden verduurzaamd. Vanwege de onzekere tijden wordt in Noord-Holland-Noord, Friesland, Zuidoost-Drenthe en Zeeland ruimte gemaakt voor defensie. De nota wordt ongetwijfeld grootscheeps geamendeerd en gewijzigd. Veel keuzes zijn nog open, maar de hoofdlijnen zijn uitgezet. Wel is de belangrijkste keuze al gemaakt: het rijk neemt in de strijd tegen versnippering van het landschap weer (meer) de regie op zich in de ruimtelijke ordening. Je kunt als kabinet een slechtere erfenis achterlaten.

▲

Deel dit artikel