Tekst Maurits van den Toorn
Asielcrisis
Nu de rijksoverheid stopt met de Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen (bed-bad-brood) dreigen veel uitgeprocedeerde asielzoekers op straat te belanden. Beeld Shutterstock
Afhankelijk van wie je erover hoort, hebben we te maken met een echte asielcrisis of een ervaren asielcrisis. Minister Faber van Asiel en Migratie stuurde, heel leep op de eerste ochtend van de Algemene Politieke Beschouwingen, een brief naar de Europese Commissie in Brussel met de aankondiging dat Nederland wil afwijken van de Europese minimumvoorwaarden voor de opvang van asielzoekers. Het ging vergezeld van stevige taal op X: ‘Wij moeten weer gaan over ons eigen asielbeleid.’ Het antwoord wist iedereen op voorhand al, ook de minister en anders wel haar ambtenaren. Voor zo’n opt-out is een verdragswijziging nodig, daar gaan de lidstaten over en niet de commissie, en het is een kwestie van jaren. Vooralsnog houdt Nederland zich dus noodgedwongen aan het bestaande Europese beleid. Het vorige kabinet had het zelfs al eens laten uitzoeken. De hele actie was kortom voor de bühne, de minister en de PVV hebben laten zien dat ze daadkrachtig zijn. Nuttig neveneffect: de schuld dat maatregelen uitblijven, kan nu in de schoenen van Brussel worden geschoven. Allemaal munitie in de komende verkiezingscampagne. Wilders heeft al gedreigd met de val van het kabinet. Hij meent het zich te kunnen veroorloven, de PVV staat in peilingen als enige op winst.
Art. 68
Niet eerder gezien: Kamerleden die met een beroep op art. 68 Grondwet inzage vragen en krijgen in ambtelijke documenten, uiteindelijk zelfs niet eens zwartgelakt, nog voordat er een ministerraadsbesluit is. Juist de voormalige topambtenaar Dick Schoof zal zich van de consequenties daarvan bewust zijn. Durven ambtenaren in interne overleggen en discussies nog wel vrijuit hun opvattingen te ventileren en met “loyale tegenspraak” te komen, als ze weten dat hun uitlatingen op straat kunnen komen te liggen? En ook al zegt Schoof dat het eens maar niet weer is, het precedent is geschapen, waarschijnlijk tot vreugde van de Kamer en in ieder geval tot openlijke ergernis van Justitieminister Van Weel. We weten nu dat de ter zake kundige ambtenaren geen mogelijkheid zagen voor een asielcrisis plus noodwet. Jammer voor de minister van Asiel dat de aanbevelingen van (onbekende) “topjuristen” dat het uitroepen van zo’n crisis ter rechtvaardiging van een noodwet wel mogelijk zou zijn niet in deze stukken staan. Ze hebben het haar dan ook alleen mondeling laten weten. Aldus Marjolein ‘mijn tweet klopt’ Faber, die eerder al heeft laten blijken dat haar waarheidsbeleving een zekere elasticiteit heeft.
Woningbouw
Wat betreft die woningbouw laat minister Keijzer veel van zich horen met alle mogelijke plannen en plannetjes om de magische 100.000 te halen. Het meest ingrijpend is het idee voor een nieuwe versie van de Crisis- en herstelwet. Weliswaar is die opgegaan in de Omgevingswet, maar er kan wel weer een tandje bij, volgens de minister. Het versoepelen van regels moet meer mogelijk maken, zoals bouwen in achtertuinen en het eenvoudiger delen van woningen. Nog een idee: meer hospita’s zoeken en vinden die bereid zijn om kamers aan studenten te verhuren. En brancheorganisatie Bouwend Nederland moet wat haar betreft wat optimistischer zijn. ‘Ik neem geen genoegen met “het kan niet”’, sprak de minister ferm in het programma Goedemorgen Nederland, geheel in lijn met het kabinetsmotto in de Troonrede: Wat kan wel? Niets tegen optimisme, maar als Bouwend Nederland zegt dat het bouwen van 100.000 woningen per jaar niet gaat lukken door personeelstekorten in de sector, dan lijkt het erg op ongefundeerd optimisme. Daarna volgt de teleurstelling: weer levert de politiek niet wat was beloofd.
Koninklijk Huis
De kwestie rond prinses Laurentien komt coalitiepartners Omtzigt en Wilders wel mooi uit, want wat hun betreft vervullen de Oranjes alleen nog ceremoniële taken. Beeld Shutterstock
Er is weer eens gedoe rond een lid van het Koninklijk Huis. Dit keer betreft het Laurentien (die als titre de courtoisie de aanduiding prinses mag gebruiken maar het niet is). Als voorzitter van de Stichting (Gelijk-)waardig Herstel voor slachtoffers van de toeslagenaffaire zou ze zich schuldig hebben gemaakt aan ‘grensoverschrijdend gedrag’ tegen ambtenaren van Financiën. Het Algemeen Dagblad had het zelfs over ‘een patroon van intimidatie’. De stichtingsbestuurders gingen hard in de tegenaanval (‘laster!’) en dreigden met de rechter, maar zagen daar toch maar vanaf. Je weet immers nooit wat er in zo’n procedure aan het licht komt. Laurentien deed na een poosje het enige wat mogelijk en verstandig was: opstappen. Hoe dan ook niet slim dat het vorige kabinet c.q. Rutte heeft toegestaan dat een lid van het Koninklijk Huis zich ging bemoeien met zo’n politiek brisante kwestie als de toeslagenaffaire. Schoof mag die uitglijer van zijn voorganger binnenkort zien recht te praten. Dan zal hij vast ook worden aangesproken op het ‘koopkrachtplaatje’ voor koning en koningin: tegenover een verbetering van 0,7 procent voor de gewone burger staat een inkomenstoename van 7 procent voor de royals. De kwestie rond Laurentien komt coalitiepartners Omtzigt en Wilders wel mooi uit, want wat hun betreft vervullen de Oranjes alleen nog ceremoniële taken. Linten knippen is immers de corebusiness van de monarchie. Prins Claus had – nadat ook hij in moeilijkheden was gekomen door zijn functie bij Ontwikkelingssamenwerking – voldoende zelfspot om het hardop te zeggen.
Minder geld voor ov
Vanaf volgend jaar moet het ov in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam het met 110 miljoen minder doen. Beeld Shutterstock
Nog een maatregel van het vorige kabinet waar gedeeltelijk een streep door wordt gehaald: er wordt bezuinigd op het ov in de drie grote steden. Vanaf volgend jaar moeten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam het met 110 miljoen minder doen. De ov-bijdrage voor de twee vervoerregio’s VRA en MRDH gaat van de Specifieke Uitkeringen (SPUK) naar het gemeentefonds en wordt meteen met 10 procent gekort. Het vorige kabinet trok na een motie van Mirjam Bikker (CU) juist structureel – wat heet – 300 miljoen euro extra uit om het regionale openbaar vervoer op peil te houden. Je zou een zekere consequentie in het nu genomen besluit kunnen zien, in het regeerprogramma staat immers: ‘We willen het openbaar vervoer verbeteren in het landelijk gebied.’ Het lijkt er alleen niet op dat de bespaarde 110 miljoen nu van het stedelijk naar het landelijk gebied gaat. Anderzijds staat in het regeerprogramma ook dat belangrijke voorzieningen voor alle Nederlanders bereikbaar moeten zijn en dat het ov in heel Nederland betrouwbaar en betaalbaar is. Bovendien zijn de grote woningbouwlocaties vooral in stedelijke regio’s gepland. MRDH-voorzitter en burgemeester van Den Haag Jan van Zanen waarschuwt dan ook: ‘Deze bezuiniging is een directe bedreiging van woningbouwdoelen.'
Kinderopvang
Sommige bezuinigingen gaan sluipenderwijs. Zo kwam het kabinet midden in de zomer met de mededeling dat de overheidsbijdrage voor de kinderopvang vanaf 2026 niet meer wordt geïndexeerd. Als gevolg daarvan gaat de ouderbijdrage langzaam maar zeker omhoog. Salarissen en andere kosten stijgen immers door. Het besluit staat haaks op een van de laatste voornemens van het vorige kabinet, op aandrang van de Tweede Kamer, om de kinderopvang uiterlijk in 2027 voor alle werkende ouders eenvoudiger – ter vermijding van een nieuwe toeslagenaffaire – en betaalbaarder te maken. De overheid zou maximaal 96 procent van de kosten voor haar rekening nemen. Het kabinet-Schoof brengt dat percentage naar beneden, met een geraamde opbrengst van 254 miljoen euro. Bovendien ligt de weg voor zwaardere bezuinigingen open, omdat de verplichte indexatie uit de Wet kinderopvang wordt gehaald. Beloftes van de overheid blijken dus weinig waard. En dat terwijl het huidige kabinet juist benadrukt hoe belangrijk een betrouwbare overheid is. In het Hoofdlijnenakkoord staat: ‘We zien een overheid die een baken van betrouwbaarheid is voor alle Nederlanders.’ Zien we dat?
Deel dit artikel