Reik inwoners de hand
Tekst Pieter Verbeek Beeld Shutterstock
Zo’n 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens kampen met schulden. Dat enorme aantal heeft een ontwrichtende werking op de samenleving. Om die reden werken kabinet en ketenpartners aan maatwerk en verbetering van overheidsincasso’s. Wat leveren die maatregelen op?
Lang niet iedereen die een brief krijgt over zijn of haar AOW, doet daar iets mee
Albert Hazelhoff: ‘Alleen deurwaarders als het echt niet anders kan’
Er moet meer oog komen voor de menselijke maat, vindt het kabinet. Een paar jaar geleden is dan ook een samenwerkingsverband gestart met de grote uitvoeringsorganisaties, zoals CJIB, CAK, UWV, DUO, RVO, SVB en Belastingdienst, om te werken aan een verantwoorde inning en incasso van overheidsvorderingen. Via het Programma Clustering Rijksincasso (CRI) is een eerste stap genomen door incasso via gerechtsdeurwaarders te bundelen, waarbij CJIB de trekker is. ‘Op dit moment zorgen we er al voor dat vorderingen van CAK, DUO, RVO en UWV bij elkaar komen en de burger voor deze instanties te maken heeft met één deurwaarder. Dat levert voor de burger een eenduidig aanspreekpunt op bij zowel CJIB als deurwaarder,’ legt Albert Hazelhoff, algemeen directeur van het CJIB en voorzitter van de Stuurgroep CRI uit. ‘Met het nieuwe programma CRI doen we nu met de grote uitvoeringsorganisaties en in samenwerking met het ministerie van SZW de nodige nieuwe stappen voorwaarts. Het gaat daarbij niet alleen om de deurwaarder, maar vooral om te voorkomen dat er überhaupt een deurwaarder aan de deur komt te staan. Daarom hebben we gekeken hoe we al voor dwangincasso in samenwerking tot een betalingsregeling kunnen komen, namens alle betrokken partners. Het idee daarbij is: alleen deurwaarders als het echt niet anders kan.’
Maatwerk Maatwerk is daarmee de afgelopen 4 jaar nog centraler komen te staan in het werk van CJIB. Hazelhoff: ‘Natuurlijk zijn we een organisatie die staat voor rechtshandhaving en die er voor dient te zorgen dat een boete zal worden betaald. Om te voorkomen dat mensen in de betalingsproblemen komen, biedt CJIB niet alleen standaard betalingsregelingen aan, maar is er ook ruimte voor maatwerk. Het is dan ook heel belangrijk dat we dit kunnen doen in de samenwerking die we nu hebben binnen het programma CRI. We willen als CJIB recht doen aan de samenleving en willen oor en oog hebben voor mensen.’ Ook de SVB heeft dat doel, legt Diana Starmans uit, lid van de Raad van Bestuur van de SVB. ‘Onze missie is om bij te dragen aan de bestaanszekerheid van mensen. Zo’n 5,7 miljoen Nederlanders krijgen van ons een regeling. We keren 50 miljard euro uit, een zesde van de rijksbegroting. Toch zijn we, als je kijkt naar schulden die mensen bij ons hebben, maar een kleine partij. Dat heeft te maken met ons proactieve beleid. Mensen hebben bij ons relatief weinig schuld. En als ze die hebben, heeft 70 procent van hen alleen schulden bij ons, en niet bij andere overheidsorganisaties. Dat maakt dat we relatief gemakkelijk met deze mensen aan de slag kunnen gaan om te kijken hoe we hen kunnen helpen van de schulden af te komen.’
Terugdringen van niet-gebruik Een van de speerpunten van de SVB in het helpen van mensen met schulden is het terugdringen van het zogeheten niet-gebruik van regelingen. Veel mensen, zoals kwetsbare ouderen, laten inkomensvoorzieningen en -regelingen liggen, waar ze wel recht op hebben. Zo doet een deel van de mensen die de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken bijvoorbeeld niets met de brief die ze daarover krijgen. Ze openen de post niet, snappen de taal niet of vinden het aanvraagproces te moeilijk. Daarom is de SVB een paar jaar geleden een pilot gestart waarin ze 1500 mensen benadert, die geen gebruikmaken van de AOW. Wat bleek: als mensen niet reageren, helpt het niet om nog een brief te sturen. ‘Daarom sturen we nu een heel aardig ansichtkaartje, met de boodschap “We proberen u te bereiken”,’ vertelt Starmans. ‘Dat ziet er heel anders uit dan een overheidsenvelop. En het werkt. Mensen bellen terug en van de 1500 zijn er nu al 1100 mensen geholpen aan een AOW.’ Ook bij de Aanvullende Inkomensondersteuning voor Ouderen, de AIO-regeling, blijkt volgens onderzoek van het CBS dat ongeveer 30 procent van de mensen die recht heeft op ondersteuning, er geen gebruik van maakt. Starmans: ‘Het is een aanvullende inkomensondersteuning, dus het gaat echt om mensen die al moeite hebben om rond te komen. Daarom starten we binnenkort een pilot met het UWV, waarin we duizend ouderen proactief gaan benaderen. We hebben daarvoor de gegevens van het UWV nodig. Samen met TNO hebben we een technische omgeving opgezet voor de uitwisseling ervan, die we nu gaan testen.’
Rompslomp Een ander traject waarin de SVB proactief mensen benadert om meer gebruik te maken van een regeling is bij de indicatie van intensieve zorg. Om geïndiceerd te worden voor zorg moeten ouders een heel traject doorlopen. Een regeling kent daarom aan deze groep ouders dubbele kinderbijslag toe. Maar daarvoor moeten ze door een nieuw indicatieproces heen. Dat is voor die ouders heel belastend, legt Starmans uit. ‘Die zijn vooral bezig met de zorg voor hun kind en niet met administratieve rompslomp, als ze überhaupt al weten dat die regeling bestaat. Samen met CIZ hebben we daarom gezegd dat die toekenning van de dubbele kinderbijslag automatisch zou moeten kunnen. Als CIZ indiceert zou er automatisch een signaal naar de SVB moeten gaan dat er dan dubbele kinderbijslag moet worden gegeven.’ Wet- en regelgeving zaten dit in de weg, en ook technisch bleek het complex. Toch ligt er nu een wetsvoorstel van minister Carola Schouten die de automatische toekenning mogelijk maakt.
Minder incasso’s Dat maatwerk werkt, blijkt uit het positieve effect op de terugvorderingen, vertelt Starmans. De maatwerk-aanpak van de SVB heeft de afgelopen vier jaar geleid tot een vermindering van het aantal incasso-opdrachten met 70 procent. ‘Heel simpel door mensen te bellen en te proberen een betalingsregeling op te stellen. Het is natuurlijk arbeidsintensief, maar mensen zijn beter geïnformeerd, weten beter wat er staat te gebeuren en zijn tevredener over het beslagleggingsproces. De helft van de mensen geeft aan beter met betalingsproblemen om te gaan. Dat vind ik echt een mooie uitkomst van een andere manier van werken. Want het was best wel wennen hier.’ Het geheim van het succes zit volgens haar in digitalisering in combinatie met een proactieve mensgerichte aanpak. ‘Bij de kinderbijslag gaat al 97 procent digitaal, bij de AOW is dat 85 procent. Dat maakt dat we ruimte creëren om mensen waar het moeilijk mee gaat persoonlijke aandacht te geven.’
Samenwerking met grote partijen Het belangrijkste succes van alles is de nieuwe samenwerking tussen de ministeries en grote partijen in het sociaal domein en de wil om oplossingsgericht te werken, vindt zowel Hazelhoff als Starmans. ‘Dat is echt de grootste winst van de afgelopen jaren,’ stelt Hazelhoff. ‘Door een vorderingsoverzicht, een betalingsregeling en een gezicht te bieden aan mensen met schulden, kunnen we echt voorkomen dat ze verder in de problemen komen. In ieder geval reiken we meer de hand richting de inwoner, die dat ook mag verwachten.’ Starmans: ‘Dankzij het Een Overheid-convenant kijken we nu gezamenlijk naar in welke situatie de burger zit. Voorheen stemden we niet af. We legden beslag maar hielden geen rekening met wat andere organisaties ook aan beslaglegging deden. De lijntjes zijn veel korter, we zoeken elkaar eerder op. Er is echt een flinke stap gezet.’ ◼
Diana Starmans: ‘Ruimte creëren voor persoonlijke aandacht’
Deel dit artikel