Levenslessen voorkomen schulden
‘Naar die gast kan ik beter even luisteren’
Tekst Jelle van der Meulen Beeld Money Start
Met het programma Hoe word je rijk? krijgen jongeren op het praktijkonderwijs, speciaal onderwijs, vmbo en mbo 1 & 2 financiële scholing. Via zes interactieve lessen van docenten en ervaringsdeskundigen behoedt Money Start deze jongeren voor het maken van schulden. Door zo vroeg mogelijk zaadjes te planten, kunnen leerlingen met vertrouwen hun financiële toekomst tegemoet gaan.
Redouan Ait Ouarg is senior docent en traint onder andere de peer educators en nieuwe docenten
‘Rijkdom is ook zorgen dat je geen schulden hebt’
Wanneer docent Annemieke Grossenbagt voor een nieuwe klas komt te staan, krijgt ze vrijwel altijd direct dezelfde vraag: hoe word je rijk? Ze lacht: ‘Vanwege de naam van het programma is dat natuurlijk het eerste dat jongeren willen weten. Mijn antwoord? Als je weet hoe je rijk wordt, mag je het mij vertellen!’
Interactief ‘Het is natuurlijk grappig bedoeld,’ zegt Grossenbagt, ‘maar zo komt wel het echte gesprek op gang: wat is rijkdom eigenlijk? Dat is ook ervoor zorgen dat je geen schulden maakt. Als de leerlingen de lessen goed onthouden, is de kans groter dat ze niet in de schulden belanden.’ Hoe word je rijk? is een interactief lesprogramma voor kwetsbare jongeren van 15 tot en met 18 jaar. Jongeren krijgen van getrainde professionals zes lessen, die allemaal te maken hebben met schulden, geld en preventie, legt Redouan Ait Ouarg uit. Hij is docent en traint daarnaast de peer educators en nieuwe docenten. De lessen gaan achtereenvolgens over contracten, boetes, fraude, zorgverzekering, studiefinanciering en incassotrajecten. De zes lessen behandelen dus alle zaken waardoor je in de schulden kunt komen. ‘En laat ik nou net alle zes onderwerpen hebben meegemaakt,’ zegt Gerzon Soenarto. Hij raakte op jonge leeftijd dakloos, waarna schulden en een gebrek aan geld hem lange tijd parten speelden. Door veel zwart te reizen kreeg hij een hoop boetes, hij betaalde het lesgeld voor zijn opleiding niet, sloot contracten af en verkocht de bijbehorende telefoons door en belandde uiteindelijk in de criminaliteit. ‘Ik was een lopende tijdbom.’ Nadat hij in contact kwam met Money Start, ging het stukje bij beetje beter. Nu is Soenarto peer educator bij Hoe word je rijk? Peer educators maken indruk op de jongeren en zorgen ervoor dat de lessen goed blijven hangen. Soenarto: ‘Met mijn levensverhaal kan ik gemakkelijk het hele programma uitleggen. Hoe lastig die kids normaal ook zijn, op het moment dat ik praat, is iedereen stil. Dat komt denk ik doordat ik dicht bij die jongeren sta. Ik draag een petje, heb gouden tanden, tatoeages en kom uit een moeilijke wijk. Die kids zien mij als een jongere van de straat, waardoor ze denken: naar die gast kan ik beter even luisteren. Ik vind het onwijs tof om die lessen te doen en zie dat jongeren altijd iets meenemen wat ze later kan helpen.’
Vertrouwen Ait Ouarg merkte hetzelfde bij jongeren met een niet-westerse achtergrond. ‘Ik heb een Marokkaans uiterlijk, een baardje, en kleed me jong,’ zegt hij. ‘Ik kan me goed vinden in hun wereld en weet precies hoe dat eraan toegaat thuis. Ze zien mij niet als een docent, maar eerder als een oudere broer of neef. Dat helpt wel. Ik ben oprecht geïnteresseerd in ze. Wat doe je in je leven, naar welke films kijk je en naar wat voor muziek luister je?’ Aan het begin van het traject is het van groot belang om vertrouwen op te bouwen, vertelt hij. ‘In de eerste plaats ben ik benieuwd naar ze en vind ik het gewoon leuk om met ze te praten. Maar het is ook dat ze zonder dat vertrouwen, zonder dat je een relatie aangaat met de leerlingen, niet veel zeggen. Ga je wel een relatie aan, dan krijg je vooral in de latere lessen goed meewerkende leerlingen. Het gaat over geld, dat is niet zomaar iets. Als je hun vertrouwen hebt gewonnen, kunnen ze je alles vragen. Dat punt wil je bereiken, want dan steken ze er het meeste van op.’ Soms vertelt Ait Ouarg zijn eigen verhaal. Hij heeft vroeger een hoge schuld gehad, kon ook weleens een tijd geen nieuwe kleren kopen en kende genoeg dagen waarop hij geen zin had om naar school te gaan. ‘Los van het lesprogramma wil ik ze ook levenslessen meegeven, als ik tijd over heb. Sommige kinderen denken dat ze zo even miljonair worden, maar van die droom help ik ze snel af. Als je iets wilt bereiken, moet je naar school gaan en in jezelf geloven.’
Gerzon Soenarto is ervaringsdeskundige, peer educator en vertelt de leerlingen over zijn eigen leven
‘Die kids zien mij als een jongere van de straat’
‘Zonder vertrouwen zullen leerlingen niet veel zeggen’
Denkniveau Praktijkcollege De Dreef in Amsterdam-Zuidoost werkt inmiddels 8 jaar met het onderwijsprogramma van Money Start en de sluitende aanpak preventie van schulden. De leerlingen op deze school hebben veelal leerachterstanden en moeite met leren. Zij kunnen financiële educatie goed gebruiken, ziet directeur Ed van der Hooft. ‘De kalenderleeftijd van onze leerlingen en het denkniveau waarop ze functioneren komen niet overeen. De maatschappij verwacht dat kinderen zodra ze 18 worden makkelijk met geld kunnen omgaan, maar dat gaat voor onze leerlingen niet op. Het is daarom van groot belang dat aan kinderen wordt uitgelegd hoe ze hun ziektekostenverzekering aanvragen, hoe je toeslag kunt krijgen, hoe je overzicht houdt op je geld. Hoe word je rijk? doet dat goed, door veel te herhalen en de lessen aan te passen op leeftijd en niveau. ’ Daarnaast worden er ook leerlingen een-op-een opgepakt door middel van een Geld Gappie. Zij worden vanaf 17,5 jaar begeleid in de overgang naar 18 jaar. Een Geld Gappie is een schuldhulpverlener van het buurtteam.’ De doelgroep waar Hoe word je rijk? zich op richt is er een die niet opzoekt hoe financiële zaken in elkaar zitten en het meestal ook niet van huis uit meekrijgt, vult Ait Ouarg aan. ‘Als je niet op je financiën anticipeert, ben je vaak al te laat.’ Grossenbagt voegt toe: ‘Hoe vroeger we zaadjes planten, hoe beter. Daarna geldt de kracht van de herhaling: het verhaal blijven vertellen en blijven uitleggen hoe alles in elkaar steekt.’ De methode is nu nog alleen voor jongeren in de bovenbouw, maar Ait Ouarg is momenteel bezig ook een programma voor de onderbouw te ontwikkelen. Schooldirecteur Van der Hooft vindt het een prima idee om jongeren zo vroeg mogelijk bewust te maken van financiën. Voor jongeren is het namelijk ingewikkelder dan vroeger, denkt hij. ‘Wij hadden toen we jong waren een tientje in onze hand. Dan ben je bewust van hoeveel je hebt. De betekenis van geld zie je veel minder als je het als nummertje op je bankrekening ziet. Dat is een risico.’ Grossenbagt, Ait Ouarg en Soenarto zien allemaal bovendien dat het bij jongeren meer om geld draait dan vroeger, maar dat er ook meer verleidingen zijn. Grossenbagt: ‘Op social media word je op allerlei handige manieren gestimuleerd om dingen te kopen. Wij kunnen ons daartegen wapenen, maar voor jongeren is dat een stuk lastiger.’ Ait Ouarg vult aan: ‘We leven in een tijd waarin jongeren het alleen maar over geld willen hebben. Ze denken ook dat het supermakkelijk gaat om snel veel geld te verdienen, met een bedrijfje of met crypto.’ Om ze daarvoor te behoeden, is onlangs een nieuwe les ontwikkeld over sociale media, met onder meer uitleg over influencers en advertenties die via algoritmes bij je terechtkomen.
Het werkt Uit de impactmetingen die Money Start uitvoerde, blijkt dat jongeren die lessen hebben gekregen een toename laten zien in kennisniveau, handelingsbegrip en actiebereidheid. Met andere woorden, ze snappen het beter, weten wat ze moeten doen en gaan het ook doen. Ze weten ook waar ze hulp kunnen krijgen en vragen dit ook... Soenarto denkt dat hij er zelf als jongere veel baat bij zou hebben gehad. ‘Sommige dingen die ik heb gedaan en meegemaakt liggen meer aan mijn leven dan aan mijn keuzes. Maar had je mij op jonge leeftijd verteld hoe DUO werkt, hoe ik zorgverzekering kon aanvragen en wat er gebeurt als je een contract afsluit, dan had ik zeker minder schulden gehad en mijn basis beter op orde.’ Dat de methode Hoe word je rijk? haar vruchten afwerpt, ziet Ait Ouarg met eigen ogen. Wandelt hij door zijn wijk in Amsterdam Nieuw-West, dan komt het best vaak voor dat een voormalig leerling hem aanspreekt. ‘Dan blijkt hij nu een succesvol bedrijfje te leiden, zijn boetes afbetaald te hebben of heeft hij een baan die hij heel leuk vindt. Dat geeft heel veel voldoening en laat zien: de methode werkt.’ ◼
Geen schulden maken kun je leren
Wij zijn Money Start en ons motto is: geen schulden maken kun je leren! Wij doen er alles aan om te voorkomen dat kwetsbare jongeren in de schulden komen na hun achttiende verjaardag. Wij doen het er niet naast en er niet bij. Het is onze corebusiness. Hoe word je rijk? is een effectieve tool voor schuldpreventie voor gemeenten. Investeer in kwetsbare jongeren als er nog geen schulden zijn. Waarom wachten tot er schulden zijn? Preventie werkt écht. Dit jaar vieren we ons tienjarig bestaan. We bieden ons onderwijsprogramma al in 15 gemeenten aan, op zo’n 100 scholen aan meer dan 30.000 leerlingen. We hebben een team van ruim 30 professionals die voor de klas staat, zoals lokale jongerenschuldhulpverleners en budgetcoaches. Daarnaast vertellen ervaringsdeskundige jongeren in de les hun levensverhaal over schulden en hoe moeilijk het is daar weer uit te komen. We werken op dit moment aan een sluitende aanpak preventie van schulden. Scholen bieden dan een doorlopende leerlijn 18-worden aan, met Hoe word je rijk? als onderdeel van die leerlijn. De meeste jongeren zijn daarna (zelf)redzaam. De kleine groep die dat niet is, begeleiden we een-op-een in de overgang naar 18 jaar. Schulden kunnen voorkomen worden en wij weten de weg!
Meer informatie? Check: www.moneystart.nl Overzicht Impactmeting 'Hoe word je rijk?' schooljaar 2020-2021 Online brochure projectomschrijving
Deel dit artikel