Groen licht voor

slim fietsen

Tekst Bas Nieuwenhuijsen

Beeld Hollandse Hoogte

Hoe kun je op een slimme manier mensen ertoe bewegen om vaker de fiets te pakken en tegelijkertijd fietsers digitaal zichtbaar maken voor wegbeheerders en het overige verkeer? Bijvoorbeeld door ze eerder of langer een groen verkeerslicht te geven. Het Talking Bikes-programma maakt dat mogelijk door het gebruik van fietsapps te stimuleren die verbinding kunnen maken met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Hoe meer fietsers onderweg gebruik maken van bestaande fietsapps, des te meer inzicht krijgen beleidsmakers in de effectiviteit van hun fietsbeleid. Zo wordt het steeds prettiger en veiliger fietsen.

‘Uiteindelijk zullen alle verkeerslichten slim worden’

Fietsers kunnen zo’n app gewoon op hun smartphone downloaden. Die telefoon kan dan in hun tas of broekzak blijven zitten, maar zorgt ondertussen wel voor eerder of langer groen licht. In het landelijke samenwerkingsverband Talking Traffic - waarop Talking Bikes aansluit - is de technologie achter de iVRI’s ontwikkeld. ‘Het is een landelijke standaard, zodat elke app die daaraan voldoet op alle iVRI’s in Nederland werkt,’ vertelt Edoardo Felici, projectmanager ITS en Mobility as a Service (MaaS) bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De overheid wil op deze manier meer te weten komen over het fietsverkeer. Felici: ‘Er zijn weinig representatieve, landelijk dekkende bronnen over het fietsverkeer. Waar komen fietsers vandaan, waar rijden ze heen, welke routes volgen ze, waar zitten vertragingen? Die data zijn belangrijk om beleid te ontwikkelen en investeringen te doen in infrastructuur, maar ook om de verschillende doelgroepen in de steden beter te bedienen; ze moeten immers allemaal wel een keer over een of meerdere kruispunten. Dat wil een wegbeheerder zo efficiënt en veilig mogelijk maken.’


In totaal zijn er 5500 kruisingen in Nederland met verkeersregelinstallaties (VRI’s). ‘Daarvan zijn er nu ongeveer 250 omgebouwd tot iVRI’s,’ zegt Felici. ‘Eind dit jaar moeten dat er zo’n 800 zijn. Uiteindelijk zullen alle verkeerslichten slim worden.’


Actieve gebruikers

‘s-Hertogenbosch is de eerste stad waar dat al het geval is. ‘Het past in ons beleid voor duurzame bereikbaarheid van de stad,’ zegt de Bossche GroenLinks-wethouder Ufuk Kâhya, die duurzame mobiliteit in zijn portefeuille heeft. ‘We willen dat fietsers snel en comfortabel van A naar B kunnen. Ook is het goed voor de verkeersveiligheid. Er zijn twee fietsapps: CrossCycle en Schwung. Wij hebben gekozen voor Schwung. De app is tot nu toe zo’n 3000 keer gedownload en we weten dat er inmiddels 1500 echt actieve gebruikers rondrijden.’

Dit najaar zullen meer fietsdienstverleners gestimuleerd worden om hun bestaande apps te voorzien van de Talking Traffic-functionaliteit. Voor fietsers maar bijvoorbeeld ook voor hun werkgevers is dat een fijne extra functie onderweg. ◼

Deel dit artikel