Ze rijden al

Zelfrijdende voertuigen in OV al geen toekomstmuziek meer

Tekst Maurits van den Toorn

Beeld Hollandse Hoogte

Zelfrijdende voertuigen in het openbaar vervoer zijn al dagelijks onderweg. Zo heeft Rotterdam de ParkShuttle en Den Haag de HagaShuttle. Ook in Drimmelen en Noordwijk is men bezig met zelfrijdende voortuigen. ‘Volledig in mixed traffic, dat is uniek. En deze ervaringen worden landelijk gedeeld,’ zegt Joop Veenis van The Future Mobility Network.

De ParkShuttle in Rotterdam is een oudgediende

De ParkShuttle - die van het metrostation Kralingse Zoom naar de kantorenwijk Rivium in Capelle aan den IJssel rijdt - is wat je noemt een oudgediende. De eerste zelfrijdende voertuigen maakten al in 1997 hun proefritten. Sinds 2005 maken ze onderdeel uit van het regulier openbaar vervoer, maar binnenkort worden ze vervangen. ‘De voertuigen hadden er elk zo’n 200.000 kilometer op zitten en waren aan het einde van hun levensduur,’ vertelt Rien van der Knaap, projectleider Parkshuttle bij de gemeente Capelle.

Nu komt versie 3.0 eraan, met een nieuwe generatie snellere voertuigen van het Utrechtse bedrijf 2getthere en nieuwe ict. Begin november gaat de vernieuwde shuttle rijden, vooralsnog op het bestaande traject. Van der Knaap: ‘Maar de techniek staat niet stil, we gaan zeker ook gemengd met het overige verkeer rijden. Het is de bedoeling het traject te verlengen naar de Schaardijk bij de Nieuwe Maas, waar een halte voor de waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht moet komen. Daarmee ontstaat een mooie verbinding tussen de waterbus, metro en de P+R Kralingse Zoom.’


Last mile

Ook Den Haag heeft sinds eind mei automatisch openbaar vervoer: de HagaShuttle. Deze gratis shuttle overbrugt de afstand tussen de OV-halte aan de Leyweg en de ingang van het HagaZiekenhuis, een paar honderd meter. Het is een schoolvoorbeeld van de last mile waarvoor automatisch vervoer een oplossing kan zijn. Er is één voertuig dat gemengd met het overige langzame verkeer rijdt, met een snelheid van 15 km per uur. Voor de veiligheid is er een begeleider aan boord. Het Haagse vervoerbedrijf HTM verzorgt de exploitatie met onder andere The Future Mobility Network, dat zich samen met overheden en vervoerders bezighoudt met het voorbereiden, testen en realiseren van innovatieve mobiliteit met een landelijke focus.

Met vervoerder Arriva, de gemeente Drimmelen, de provincie Noord-Brabant, de TU-Delft en BUAS werkt The Future Mobility Network ook aan de Drimmelen-shuttle, die sinds 30 juli over een traject van drie kilometer vanaf de OV-halte door het havengebied rijdt. ‘Een drukke en uitdagende route,’ vertelt Veenis. ‘We rijden in deze 30 km-zone tussen het normale verkeer en passeren onderweg rotondes, complexe T-splitsingen en oversteekplaatsen. Volledig in mixed traffic, dat is uniek. De proef duurt tien weken en de ervaringen worden landelijk gedeeld. Iedereen moet van de opgedane kennis kunnen profiteren.’

Net als in Den Haag is er in Drimmelen een steward aan boord, maar vanaf eind oktober wordt in Noordwijk al de volgende stap voorbereid. Op de campus van ruimtevaart­organisatie ESA ESTEC moet dan een shuttle rijden, eerst met en dan zonder steward. Veenis: ‘Dit is een high tech-locatie met gemengd verkeer in een 30 km-zone, waar we uitgebreid ervaring kunnen opdoen met de mogelijkheden van het voertuig. Er komen ook speciale faciliteiten voor gehandicapten, zowel voor werknemers als voor bezoekers.’

Eind oktober is de feestelijke opening, terwijl de voorbereidingen voor de volgende fase ook al aan de gang zijn: vanaf 2020 een shuttle op de openbare weg tussen de nabij­gelegen bushalte en het ruimtevaartterrein. Dit is een gezamenlijke ambitie van ESA ESTEC, de provincie Zuid-Holland, gemeente Noordwijk, Arriva, The Future Mobility Network en Rebel. ◼

Deel dit artikel