Team Actieve Mobiliteit zet Nederland op de fiets
Tekst Asha Narain Beeld Big Improvement Day
Tijdens de Big Improvement Day in januari 2024 ontving Team Actieve Mobiliteit, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de award voor “Meest Positieve Overheidsorganisatie”. Deze erkenning beloont hun inzet om fietsen als volwaardige mobiliteitsoptie te promoten, met als doel steden en dorpen bereikbaar, leefbaar en veiliger te houden. Volgens programmamanager Arlette van Gilst en communicatiespecialist Mariska van der Steen is een sleutel tot hun succes de manier waarop zij omgaan met constructieve feedback en kritische inbreng, zowel binnen het team als vanuit andere beleidsvelden.
‘Lopen en fietsen zouden logische keuzes moeten zijn’
Veel mensen beschouwen fietsen in Nederland als vanzelfsprekend. Het team krijgt regelmatig de vraag: ‘Waarom zoveel aandacht voor fietsen? Dat is toch allang goed geregeld?’ Volgens Van Gilst is dat een misvatting: ‘We zien dat er nog veel te winnen valt, bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid en toegankelijkheid.’ Het team gebruikt data-analyse om inzicht te krijgen in waar verbeteringen mogelijk zijn en welke groepen nog onvoldoende profiteren van fietsmogelijkheden. Om op deze manier beleid te kunnen maken of te onderbouwen.
Constructieve tegenspraak Binnen het ministerie moet Team Actieve Mobiliteit soms pleiten voor de fietsvisie, omdat andere vervoersmiddelen vaak prioriteit krijgen. ‘Als het gaat om investeringen in bijvoorbeeld snelwegen, benadrukken wij dat lopen en fietsen aanvullend kunnen bijdragen aan bereikbaarheid en leefbaarheid,’ legt Van der Steen uit. ‘Onze insteek is niet om andere standpunten af te wijzen, maar om het beleid aan te vullen met het fiets- en loopperspectief.’ Deze benadering zorgt ervoor dat de doelen van Team Actieve Mobiliteit worden verankerd in het bredere beleid. ‘We presenteren altijd alternatieven onderbouwd met feiten en cijfers, zodat we de positieve impact van fietsen en lopen op het dagelijks leven aantonen, zonder dat dit tot weerstand leidt,’ voegt Van Gilst toe.
Projecten voor alle leeftijden Naast verbetering van fietsinfrastructuur werkt het team aan maatschappelijke projecten die fietsen en lopen voor iedereen toegankelijk maken. Het project Doortrappen, bijvoorbeeld, helpt ouderen tot 100 jaar om langer en veiliger te fietsen. De City Deal Fietsen voor iedereen richt zich op het vergroten van fietsbereikbaarheid voor verschillende doelgroepen. ‘Met deze projecten willen we dat fietsen en lopen bereikbaar zijn voor jong en oud,’ zegt Van der Steen. Daarnaast lanceerde het team de campagne Kort ritje? Da's zo gefietst, die mensen aanmoedigt om voor korte afstanden de fiets te pakken in plaats van de auto. Deze campagne, die op tv en sociale media wordt gepromoot, speelt in op de toegankelijkheid en voordelen van fietsen voor zowel de portemonnee als gezondheid en milieu. Data-analyse speelt hierin een belangrijke rol. ‘Data helpen ons om gerichte verbeteringen door te voeren en onze voorstellen kracht bij te zetten binnen het ministerie,’ aldus Van Gilst.
Volwaardige mobiliteitsopties Team Actieve Mobiliteit streeft ernaar om fietsen en lopen vaste plekken te geven in het mobiliteitsbeleid, naast deelmobiliteit, auto en openbaar vervoer. ‘Lopen en fietsen zouden logische keuzes moeten zijn binnen de mobiliteitspuzzel,’ zegt Van der Steen. Van Gilst benadrukt dat kritische feedback hierbij belangrijk blijft: ‘De inbreng die het team ontvangt, houdt iedereen scherp en helpt mee om onze missie steeds te verbeteren en door te ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat fietsen en lopen structureel worden meegenomen in beleidsvorming.’ ◼
Deel dit artikel