Expertise, snelheid en kwaliteit

Tekst Jelle van der Meulen Beeld Hilbert Krane

Vanwege de urgentie van de coronacrisis en de benodigde handelingssnelheid werd het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) opgezet als een vrijwillige samenwerking zonder rechts­persoon. Hoe bestuur je zo’n organisatie?

Volgens Rob van der Kolk (l.) en Jasper Vermeer botste de bureau-kant nog wel eens met de praktijk

‘Soms spreek je echt een andere taal’

'Snel opzetten en snel weer afschalen: dat was aanvankelijk de bedoeling met het LCH,' zegt Rob van der Kolk, directeur van het Amsterdam UMC Hartcentrum en tijdens de eerste maanden verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het LCH. 'Er was dan ook geen tijd om het LCH te verankeren als juridische entiteit.' ‘We waren een brug aan het bouwen terwijl we er overheen liepen,’ vult Jasper Vermeer, algemeen secretaris projectdirecteur-generaal LCH bij VWS, aan. ‘We wisten nog niet wat de stip aan de horizon was. En wil je als overheid een entiteit oprichten, dan moet je die stip al weten.’

Publieke rugdekking Toen de coronacrisis escaleerde en de roep om hulpmiddelen dringender werd, meldden private partijen en ziekenhuizen zich om de overheid te ondersteunen. ‘De overheid was al hulpmiddelen aan het inkopen, terwijl wij daar eigenlijk expert in zijn,’ legt Van der Kolk uit. ‘Wij dachten dat wij het beter zouden kunnen, maar tegelijkertijd heb je ook te maken met politieke druk en de Kamer die meekijkt. Daarom moet er ook invloed zijn vanuit de publieke sector.’ Het ministerie van VWS was belast met de taak de verschillende partijen binnen het LCH te verbinden en de samenwerking zo goed mogelijk te faciliteren. ‘Aan de ene kant gaf het ministerie ondersteuning aan de activiteiten van het LCH en werd er gezorgd voor middelen en de beschikbaarheid van werkkapitaal,’ vertelt Vermeer. ‘Aan de andere kant ging het om het geven van de opdracht: maximaal inkopen.’ Wel moesten de verschillende partijen in het LCH aanvankelijk even aan elkaar wennen. ‘Soms spreek je echt een andere taal,’ zegt Van der Kolk. ‘De bureau-kant botste nog weleens met de praktijk. Aan de andere kant hadden wij misschien iets te weinig oog voor politieke gevoeligheden.’ ‘Het LCH moest snel zo veel mogelijk goede producten leveren,’ vult Vermeer aan. ‘Maar tegelijkertijd moesten er ook checks and balances worden ingebouwd en moest het ministerie verantwoording afleggen. De verhouding vinden tussen de dynamiek van de overheid en de alledaagse dynamiek van het LCH was soms wel een uitdaging.’

Snelheid en kwaliteit Beide heren benadrukken echter vooral hoe goed de samenwerking is bevallen. ‘We hebben elkaar echt gevonden in snelheid en kwaliteit,’ zegt Van der Kolk. ‘En werken met zulke korte lijnen – morgen een vergadering beleggen, overmorgen met de minister om de tafel – is echt uniek.’ ‘We hebben onder extreme omstandigheden samen de schouders eronder gezet,’ vindt ook Vermeer. ‘Iedereen accepteerde de ervaring en expertise van de ander en zocht die ook op. De samenwerking heeft ertoe geleid dat we een monsterprestatie hebben geleverd en daar mogen we trots op zijn.’◼

'We hebben een monsterprestatie geleverd waarop we trots mogen zijn'

Deel dit artikel