Hoe verstouw je 120.000 pallets met hulpmiddelen?

Alex van der Putten (l.) en Sjoerd van Schriek

Tekst Bas Nieuwenhuijsen Beeld Hilbert Krane

In je eentje kun je geen miljard mondkapjes, 700 miljoen handschoenen en talloze andere artikelen naar Nederland halen en op de juiste bestemming brengen. Hoe regel je het transport van onvoorstelbare hoeveelheden persoonlijke beschermings­middelen? Om over de opslag en de distributie nog maar te zwijgen.

De nood was torenhoog aanvankelijk, toen het coronavirus ook in Nederland de kop opstak. De vraag naar medische hulpmiddelen ontplofte. ‘Geen enkele supply chain kan zoiets aan. Iedereen was voor zichzelf bezig, zat achter dezelfde handel aan,’ herinnert Alex van der Putten zich. Dat kon zo niet doorgaan, dus werd het LCH opgericht. ‘Het basisidee is dat je gebruikmaakt van de expertise van de deelnemende partijen en dat er geen winstoogmerk is, het gaat om het landsbelang,' aldus Van der Putten, die als directeur inkoop van het Radboudumc mede aan de wieg van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) stond en de leiding over de logistieke kant van het consortium heeft. ‘Heb je vliegtuigen nodig? Vraag dan de KLM! Mensen die normaal gesproken elkaars concurrenten waren, gingen samenwerken aan een oplossing voor het tekort aan hulpmiddelen. Het mooie is dat ego’s geen rol spelen. Het is er normaal dat je elkaar om hulp vraagt, dat je niet in je eentje doormoddert.’ In je eentje kun je ook niet meer dan een miljard mondkapjes, 700 miljoen handschoenen en talloze andere artikelen naar Nederland halen en op de juiste bestemming brengen. De schaal van het LCH is enorm: 120.000 pallets, met in totaal 200.000 kubieke meter aan goederen. ‘De KLM is 280 keer met een jumbojet naar China op en neer gevlogen. We hebben ook schepen en treinen ingezet, want dit volume kon niet alleen met vliegtuigen worden vervoerd.’ In eerste instantie gingen de goederen naar Vianen, waar een groot pand met stellingen in gebruik werd genomen, waarna al snel meer opslagplaatsen volgden. Van der Putten: ‘Ook als er een tweede golf besmettingen komt, hebben we nu voldoende voorraad voor de zorg. De schaarste is weg.’

Afstand

120.000 Pallets achter elkaar is de afstand van pakhuis Vianen naar het Binnenhof en terug

‘De volumes waren zo groot dat het moeilijk was overzicht te houden’

Administratie Het regelen van de logistiek was niet eenvoudig, weet Sjoerd van Schriek, projectmanager bij Slimstock en bij het LCH bezig met het managen van de voorraden. ‘De volumes waren zo groot, dat het in het begin moeilijk was om overzicht te houden. Normaal heeft een vrachtwagenchauffeur die iets komt brengen papieren bij zich. Dat was eerst niet zo, maar we wilden de lading niet weigeren. Dus zei ik: “Als er een chauffeur komt zonder papieren, bel me dan! Het maakt niet uit hoe laat”. Alles ging het magazijn in en op palletniveau neergezet en geadministreerd. Het RIVM deed de keuring van de artikelen, je wilt wel zeker weten of de spullen die je binnenkrijgt ook voldoen aan de eisen. Ook daarvoor hebben we de administratie gedaan. Alles ging en gaat volledig op papier, niet met barcodes zoals je “normaal” zou doen. Het is zo’n grote en dynamische operatie.’ ◼

Deel dit artikel