Criminelen liggen op de loer

(Online) diefstal is serieus risico

Tekst Jelle van der Meulen Beeld LCH

Van partijen die data van het LCH probeerden te bemachtigen tot vluchten die gesommeerd werden beschermingsmiddelen af te staan bij een tussenstop: de operatie van het LCH kende tal van risico’s en gevaren. Goede beveiliging, zowel fysiek als digitaal, was dan ook essentieel. ‘Er waren aanwijzingen dat criminele groeperingen mogelijk persoonlijke beschermingsmiddelen wilden komen “winkelen” in onze warenhuizen.’

Volgens Linda Holst waren er tijdens het transport van beschermingsmiddelen ook gevaren

‘Een anti-drone­systeem moest inkijk en sniffen van data voorkomen’

De wereldwijde run op beschermingsmiddelen, de hoge vraagprijzen en de bijzondere omstandigheden waarin het LCH opereerde vroegen om een geavanceerde fysieke en digitale beveiliging, vertelt Linda Holst, werkzaam bij het I-Interim Rijk (pool van consultants met een ict-achtergrond, red) van het ministerie van BZK. ‘De operatie is in heel korte tijd uit de grond gestampt. Iedereen nam zijn eigen ict mee, maar zijn die systemen wel gepatcht en goed beveiligd? Om risico’s uit te sluiten hebben we dan ook direct een cyberparaplu over de LCH-operatie getrokken.’

Nauwe banden Een anti-dronesysteem op het dak van het crisiscentrum moest inkijk en het sniffen van data voorkomen. Daarnaast troffen Holst en haar team maatregelen voor fysieke beschermingen van de eigen mensen en middelen. ‘Uitval van een transport of een eventuele overval op een opslaglocatie was voor ons niet acceptabel,’ zegt Holst. ‘Zeker in de beginfase zou dat betekenen dat de zorgprofessionals met een acuut tekort aan hulpmiddelen kwamen te zitten, met maatschappelijke onrust en vragen in de Tweede Kamer tot gevolg.’ Met onder meer extra fysieke beveiliging, monitoring en camerabeelden die live worden bekeken zijn de opslaglocaties tot op de dag van vandaag goed beschermd tegen mogelijke indringers. Ook tijdens het transport van de hulpmiddelen lagen gevaren op de loer. ‘Bij andere landen is het wel voorgekomen dat vluchten met mondkapjes ergens een tussenstop maakten en vervolgens werden tegengehouden,’ vertelt Holst. ‘Doorvliegen kon alleen als een deel van de lading werd afgestaan. Wij hebben daarom bewust voor SkyTeam gekozen en met de KLM gevlogen. Er was een goede en intensieve samenwerking tussen het LCH, het ministerie van VWS en de verschillende partijen uit het consortium. Door onze goede, nauwe banden hebben we samen deze crisis doorstaan.’

Vrienden voor het leven Holst, die naast haar reguliere werk bij de EU werd opgeleid in rampen­bestrijding en crisisbeheersing, werkte in het verleden in rampgebieden die volledig in puin lagen. Toch was de coronacrisis minstens zo heftig, zegt ze. ‘Dat dit in mijn eigen land speelde en dat er een beroep op je wordt gedaan om te komen helpen, dat doet wel wat met je. We hebben het nodige met elkaar meegemaakt in een heel bijzondere periode. Tussen alle gekkigheid door heb ik vrienden voor het leven gemaakt bij het LCH. Ik zou zeker weer meedoen met een noodhulpoperatie in eigen land, zij het dat ik niet wil dat we weer in zo’n chaotische situatie terechtkomen. Maar als het nodig is, sta ik er uiteraard.’ ◼

Deel dit artikel