iDIN

iDIN, ook voor overheid

Tekst Bas Nieuwenhuijsen

Beeld Annemarie Dekker

Eén veilige manier om digitaal in te loggen voor alle accounts die je hebt bij zowel overheid als bedrijven en andere particuliere organisaties is een wens van 80 procent van de Nederlanders. De banken bieden daarvoor iDIN aan, maar zouden dat graag samen met de overheid verder ontwikkelen. ‘Wij voelen urgentie, maar bij de overheid lijkt dat niet zo te zijn.’

‘80 Procent van de Nederlanders wil één veilige inlogmethode’

De voortschrijdende digitalisering van onze samenleving past binnen nationale en internationale ontwikkelingen. Zowel de Nederlandse overheid als de Europese Unie heeft een digitale agenda. ‘Nederland is koploper in digitaal betalingsverkeer,’ aldus Piet Mallekoote, ‘en daarbij spelen oplossingen zoals iDEAL en iDIN een steeds grotere rol.’ Mallekoote is directeur van Currence iDIN, de organisatie achter het inlogmiddel dat de banken twee jaar geleden introduceerden. ‘Banken hebben veel kennis en ervaring op het gebied van identificatie en authenticatie, iedereen die een rekening opent moet zich legitimeren. We loggen met z’n allen nergens anders zo vaak in als bij de banken: wekelijks doen 13 miljoen mensen dat.’


Veilig en gemakkelijk

Nederlanders hebben gemiddeld 15 tot 20 accounts met een wachtwoord, blijkt uit een onderzoek van Betaalvereniging Nederland uit 2017. Zo’n 80 procent van de ondervraagden wil graag één veilige inlogmethode, waardoor ze niet allerlei verschillende wachtwoorden hoeven te onthouden of steeds opnieuw alle informatie moeten invullen. ‘Dat kan iDIN bieden,’ zegt Mallekoote. ‘Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt wachtwoorden, waarvan ze weten dat die niet veilig zijn. Met iDIN log je altijd in dezelfde, herkenbare omgeving in, bij welk bedrijf of organisatie je ook komt.’ Volgens hem is veiligheid niet het enige voordeel van het inlogmiddel. ‘Je deelt alleen de informatie die relevant is: privacy by design. Voor een loterij moet je meerderjarig zijn. Dat kun je met iDIN bevestigen, meer gegevens zijn niet nodig. Voor burgers biedt iDIN gebruiksgemak en veiligheid. Bedrijven kunnen er kosten mee besparen, bijvoorbeeld doordat het veel vragen en controlewerk voorkomt.’ In de private markt wordt iDIN dan ook steeds vaker gebruikt.


Natuurlijk is iDIN niet het enige inlogmiddel. Mallekoote: ‘Voor gebruik in het publieke domein is er DigiD en dat kent daar geen alternatief. Als DigiD een storing heeft, kan niemand inloggen bij de overheid. De pilot van de Belastingdienst met iDIN was succesvol. Wij willen daarom graag samenwerken met de overheid om tot een aanvullend inlogmiddel te komen voor publiek én privaat gebruik. De digitale samenleving vraagt daar om. De zorgsector en uitvoeringsinstanties zoals UWV hebben er dringend behoefte aan. Wij voelen urgentie, maar bij de overheid lijkt dat niet zo te zijn. Wij willen betrokken partijen graag samenbrengen en onze kennis en ervaring inzetten.’ ◼

Deel dit artikel