
Van lokettenjungle naar één overheid
Hoe de brede loketfunctie burgers echt verder helpt
Tekst Dave Schut Beeld Gideon Borman
De overheid wil het burgers en ondernemers makkelijker maken om hun weg te vinden in het woud van regels en instanties. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een overheidsbrede loketfunctie, waarin mensen via een ingang – fysiek, telefonisch of online – op een menselijke manier geholpen worden. In Utrecht laat een servicepunt van de gemeente zien hoe persoonlijk contact en korte lijnen het verschil maken.
‘Soms is het letterlijk een loket, soms zijn het profes- sionals vanuit de gemeente’
‘We hebben het onszelf heel moeilijk gemaakt, als overheid,’ zegt Anne-Marie van der Poel. Van der Poel is beleidsadviseur bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en organiseert vanuit het rijk de overheidsbrede loketfunctie. Die loketfunctie houdt in dat burgers en ondernemers op een toegankelijke, consistente en menselijke manier via elk kanaal – telefonisch, fysiek en online – terechtkunnen voor overheidsbrede dienstverlening die aansluit op hun behoeften. ‘De wet- en regelgeving is complex,’ gaat Van der Poel verder. ‘Je hoort weleens dat er een lokettenjungle is ontstaan. Dat zijn zaken waar inwoners last van ondervinden. Dat mag eigenlijk niet gebeuren.’
Professionallijn Een bekend probleem is dat iemand met een complexe vraag lang niet altijd goed wordt geholpen. Bijvoorbeeld omdat er meerdere instanties bij de vraag betrokken zijn die niet met elkaar samenwerken. Volgens Van der Poel kan een overheidsbreed loket dit probleem tegengaan. ‘Bij zo’n term wordt weleens gedacht aan een soort superloket waar alle Nederlanders zich kunnen melden. Maar dat is het net niet helemaal. Soms is het letterlijk een loket, soms zijn het professionals vanuit de gemeente.’ In de praktijk werkt het als volgt. Een inwoner komt met een vraag bij een van de loketten, die zich op verschillende plekken in Nederland bevinden, bijvoorbeeld in een gemeentehuis of bij een sociale dienst. Een loketmedewerker ziet het als zijn taak om de inwoner hoe dan ook verder te helpen. ‘De medewerkers kijken verder dan alleen die specifieke vraag. Misschien blijken er verschillende zaken tegelijkertijd te spelen, waarbij meerdere instanties betrokken zijn, zoals de Belastingdienst, DUO of het UWV. Dan bellen ze naar die instanties via een zogenoemde professionallijn; dat zijn directe telefoonlijnen van acht overheidsdienstverleners: Belastingdienst, Dienst Toeslagen, SVB, DUO, CJIB, UWV, CAK en IND.’
Zelfvertrouwen Voor de inwoner zijn gemeenten en uitvoeringsinstanties vaak geen afzonderlijke organisaties, maar een geheel. De overheidsbrede loketfunctie sluit daarop aan. Van der Poel: ‘Zo voorkomen we dat we de verkokering binnen de overheid op inwoners afwentelen.’ Waar mensen vroeger hooguit een telefoonnummer kregen en vervolgens zelf contact moesten zoeken met de desbetreffende instantie, worden ze nu actief geholpen, ook wanneer de loketmedewerker niet meteen een inhoudelijk antwoord heeft. ‘Je begint als inwoner dus niet bij elke organisatie helemaal opnieuw. Het loket helpt je sowieso verder. De medewerker maakt bijvoorbeeld een afspraak en legt uit wat je naar die afspraak moet meebrengen, zodat je met zelfvertrouwen de volgende stap kunt zetten.’
Servicepunt Hoe goed dit werkt, blijkt in Utrecht. Andrés Zepeda is specialist dienstverlening in het stadskantoor. Hij zag de transformatie de afgelopen jaren van dichtbij. ‘In 2018 hadden we alleen een receptie voor bezoekers met simpele vragen. Maar we merkten dat de vragen steeds complexer werden.’ Vanuit het klantcontactcentrum experimenteerde Utrecht met een servicepunt; dat waren twee medewerkers die werk- en inkomensvragen konden beantwoorden. Ook hielpen ze bij problemen die binnen en buiten de gemeente moesten worden opgelost. ‘Dit was zo’n succes dat die collega’s al snel hele dagen draaiden.’
Kortere lijnen Na de coronaperiode breidde het servicepunt verder uit. Medewerkers werden getraind om nog meer voor inwoners te kunnen betekenen. En toen kwam het rijk met de overheidsbrede loketfunctie. ‘We hadden sowieso al contact met bijvoorbeeld DUO en SVB,’ zegt Zepeda, ‘maar door de extra mogelijkheden en kortere lijnen werd het plaatje nog completer.’ Het servicepunt is slim ingedeeld. ‘Aan de voorkant zitten medewerkers voor korte vragen: de kosten van een paspoort, hoe je daarvoor een afspraak maakt, enzovoorts. Zodra de vraag van een bezoeker ingewikkelder blijkt, wordt hij doorverwezen naar de specialisten van het overheidsbrede loket.’
Tevreden Zepeda is enthousiast. ‘99 Procent van de bezoekers vertrekt tevreden. Zelfs als we geen antwoord hebben op de vraag, kunnen we wél een warme doorverwijzing bieden. We laten pas los als wij zeker weten dat de bezoeker wordt geholpen. Zo is de drempel voor bezoekers met een complexe vraag veel lager geworden. Het servicepunt is ook vrij toegankelijk, zonder afspraak, van 9 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags. Je kunt altijd binnenlopen.’ Zeker mensen die minder goed meekomen in de digitale wereld zijn hier blij mee. ‘Laatst was er een bezoeker die het niet voor elkaar kreeg om een digitale aanvraag te doen. Via de reguliere hulplijnen liep hij vast. Hier was het na een paar telefoontjes opgelost.’
Winst Ook voor medewerkers is het een verademing, zegt Zepeda. ‘Ze krijgen er energie van. Ze hoeven bijna nooit iemand teleur te stellen. En het is leerzaam. Door het contact met professionals bij andere organisaties doen ze steeds meer kennis op. Door elk gesprek met bijvoorbeeld DUO, de Belastingdienst of de IND weten ze zelf ook weer beter hoe je een bepaald probleem aanpakt.’ De grootste winst zit in het terugwinnen van vertrouwen in de overheid. ‘Dat gevoel dat inwoners van het kastje naar de muur worden gestuurd, daar moeten we vanaf. En we horen van bezoekers dat dat lukt.’
De grootste winst zit in het terug- winnen van vertrouwen in de overheid
Persoonlijk contact Uit kwalitatief onderzoek blijkt die ervaring breder gedeeld, zegt Van der Poel. ‘De kracht zit echt in dat persoonlijke contact, de tijd die medewerkers nemen. Ga even zitten, vertel je verhaal, kom op adem… Dat idee. Dat wordt erg gewaardeerd.’ Er zijn al 28 plekken in Nederland waar overheidsbrede dienstverlening wordt geboden, en dit wordt steeds uitgebreid. Elke gemeente heeft zijn eigen invulling. ‘We bekijken per locatie wat voor de inwoners de meest logische plekken zijn voor zo’n loket,’ zegt Van der Poel. ‘Op termijn willen we ook bij uitvoeringsorganisaties loketten gaan openen.’ Ondertussen onderzoekt de gemeente Utrecht mogelijkheden voor samenwerking met Informatiepunten Digitale Overheid. ‘Ook willen we de samenwerking met servicepunten in de wijken verder versterken,’ zegt Zepeda. ‘Zodat we steeds meer inwoners laten merken dat de overheid niet tegenover, maar naast ze staat.’ ◼
Deel dit artikel