DigiHandig helpt digistarters op weg

Van stress naar succes

Tekst Dave Schut Beeld New Future Lab

Ze straalde van oor tot oor. Een vrouw in een bibliotheek had net voor het eerst geappt met haar zus in het buitenland. De week ervoor had ze voor het eerst een smartphone vastgehouden, met hulp van DigiHandig. Ze vond het doodeng, maar samen met een begeleider had ze WhatsApp gedownload. Nu wilde ze weten hoe ze een foto kon sturen. ‘Als het balletje eenmaal rolt, worden mensen vaak heel enthousiast,’ zegt Marit Huisman.

‘Hoe ingewikkeld de digitale wereld kan zijn, wordt onderschat’

Huisman is projectleider bij New Future Lab en een van de bedenkers van DigiHandig, een app die mensen met weinig digitale ervaring helpt om beter met hun smartphone overweg te kunnen. ‘Voor zo’n 2,4 miljoen mensen gaat de digitalisering te snel,’ zegt ze. ‘DigiHandig kan dan een rots in de branding zijn. Al zullen er ook altijd fysieke hulplocaties beschikbaar moeten blijven.’

Oefenen met vertrouwen DigiHandig is ontstaan uit het Startup in Residence Intergov-programma, waarin het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samenwerkt met start-ups aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Een van de uitdagingen was het verbeteren van digitale zelfredzaamheid van burgers. DigiHandig vergroot die zelfredzaamheid en maakt overheidsdiensten zo beter toegankelijk. Door mensen op een laagdrempelige manier te leren omgaan met hun smartphone, stimuleert de app ook het gebruik van digitale overheidsdiensten, zoals DigiD en MijnOverheid. Wie eenmaal begrijpt hoe zulke toepassingen werken, kan zijn zaken zelfstandig regelen — en hoeft minder vaak een beroep te doen op hulpbalies of telefonische ondersteuning. Inmiddels ontwikkelt New Future Lab de app zelf verder. ‘De doelgroep is breed,’ vertelt Huisman. ‘Iedereen die niet kan meekomen met de digitalisering, willen wij helpen. Als je in het dagelijks leven nooit met computers werkt en zelf geen smartphone hebt, loop je al snel achter. Dat zit in de kleinste dingen. Van icoontjes herkennen tot begrijpen wat een term als downloaden betekent.’ Soms krijgt Huisman de vraag of het niet vreemd is dat je een app moet downloaden om te leren hoe een smartphone werkt. ‘Een logische vraag. Maar wij pleiten er ook voor dat je daarnaast op een fysieke locatie terecht moet kunnen. Daarom werken we bijvoorbeeld samen met bibliotheken.’

Begrijpelijke taal Het was een uitdaging om DigiHandig voor iedereen begrijpelijk te maken, zegt Huisman. ‘Inmiddels heb ik er feeling voor, maar het is heel moeilijk om te achterhalen wat iemand niet begrijpt. In het begin was ik anderhalve dag per week in contact met de doelgroep. Gewoon om hun vragen te leren kennen. Verder draait het vooral om testen. Testen, testen, testen.’ Hoe ingewikkeld de digitale wereld kan zijn, wordt volgens haar nog weleens onderschat. ‘Voor mij is het allemaal vanzelfsprekend, ik ben opgegroeid met het internet. Maar voor veel mensen geldt dat totaal niet. Daar proberen wij ons over uit te spreken.’ Iedere dag maken drie- tot vijfhonderd mensen gebruik van DigiHandig. ‘In de afgelopen dertig dagen hadden we tweeduizend bezoekers. Op meer dan honderd locaties, bibliotheken en buurthuizen, wordt onze app nu bij lessen gebruikt. Dat is geweldig.’ ◼

Deel dit artikel