Werken met de Woo in Woensdrecht

Praktische aanpak voorop

Tekst Dave Schut Beeld Gemeente Woensdrecht

Jermaine Hoeven is verantwoordelijk voor de implementatie van de Wet open overheid (Woo) bij de gemeente Woensdrecht. Zijn pragmatische benadering kan als inspiratie dienen voor andere gemeenten.

Volgens Jermaine Hoeven gaat het afhandelen van een Woo-verzoek inmiddels vrij soepel

Een jaar voordat de Woo van kracht ging, was Jermaine Hoeven – informatiemanager dienstverlening, ook Woo-projectleider en -contactpersoon – al druk bezig met de voorbereidingen. Met hulp van zijn teammanager startte hij een Woo-projectgroep. Maar dat bleek niet de beste weg. ‘We hadden gezamenlijk de juiste expertise,’ vertelt Hoeven, ‘maar of iemand van toegevoegde waarde was, verschilde nogal per overleg.’

Ambassadeur Dus kwam er een andere aanpak. Hoeven startte een bewustwordingscampagne binnen de hele organisatie. ‘We legden uit wat de Woo in de praktijk betekende voor iedere medewerker.’ Tijdens deze sessies stelde hij aan elk team dezelfde vraag. ‘Wie wil er als ambassadeur optreden?’ Zo kreeg elke afdeling een Woo-vertegenwoordiger. Hoeven en zijn collega’s gingen stap voor stap te werk. ‘Het eerste deel betrof de publicatie van organisatiegegevens, en hoe men de juiste persoon kon bereiken. Dat was vrij simpel. Maar vervolgens kwamen we bij de informatiestromen die verspreid zitten over de hele organisatie.’ Ze besteedden bijvoorbeeld veel aandacht aan samenwerkingsovereenkomsten. ‘Voor al die overeenkomsten moesten we contact opnemen met de desbetreffende medewerker. Zodat we konden bepalen of de overeenkomst een convenant was volgens de definitie van de Woo.’ Bewustwording blijft een uitdaging, zegt Hoeven. ‘Ik beschouw het als een struikelblok van de Woo. Het is nog best te doen om samen met medewerkers de Woo te implementeren. Maar daarna moet je ervoor zorgen dat iedereen zich er actief mee bezighoudt.’ Het afhandelen van een Woo-verzoek gaat inmiddels vrij soepel. ‘Het verzoek wordt meteen doorgestuurd naar het team, dat het vervolgens bespreekt met de juristen en eventueel overgaat tot publicatie. Het lastige aan de Woo is dus echt die actieve openbaarmaking.’ De gemeente blijft zoeken naar hulpmiddelen. Hoeven denkt hardop. ‘Misschien kunnen we een applicatie gebruiken die hierbij ondersteunt. Dat er bijvoorbeeld een melding komt wanneer een informatiestroom is afgerond. Na controle, eventuele anonimisering en akkoord kunnen de stukken dan openbaar worden gemaakt.’

Aan de slag Hoeven neemt deel aan online bijeenkomsten van VNG Realisatie, waar Woo-projectleiders ervaringen uitwisselen. ‘Het is fijn om te horen hoe anderen het doen. Onze aanpak blijkt best wel te verschillen van die van andere gemeenten. Veel gemeenten geven de leiding aan juristen. Wij betrekken de juristen er natuurlijk ook bij, maar een praktische aanpak staat bij ons voorop.’ Volgens Hoeven heeft zo’n instelling veel invloed op de werkwijze. ‘Vanaf het begin hebben wij gezegd: we kiezen bewust voor openheid. De Woo is er juist vanwege de grote vraag naar informatie. Daarom moeten we de logica omkeren: zo snel mogelijk publiceren, dan ervaren we vanzelf hoe dat gaat.’ Die aanpak werpt vooralsnog zijn vruchten af. ‘Ik zal niet zeggen dat wij vooroplopen als gemeente. Maar ik merk wel dat we al ver zijn in wat we gepubliceerd hebben. Juist omdat we gewoon aan de slag zijn gegaan.’ ◼

Deel dit artikel