Toon meer menselijkheid en begrip voor de inwoner
Stuur een bedankje als iemand inkomstenbelasting heeft betaald
Tekst Paul Iske Beeld Shutterstock
Een dienst komt altijd tot stand in interactie met de ontvanger. Digitale dienstverlening betekent voor overheden dus samenwerken met de inwoner. Als het goed gaat, kan dit leiden tot een optimaal resultaat: de beste service is selfservice. Maar dan moet het voordeel wel aan beide kanten worden ervaren!
‘Wanneer je de klant centraal stelt, dan kijk je naar de klant’
Op 22 september was het weer zover: de Belastingdienst stuurde me zoals ieder kwartaal weer een bericht over de aangifte van omzetbelasting: ‘Geachte heer/mevrouw, Het is tijd om uw aangifte omzetbelasting over het 3e kwartaal 2023 met aangiftenummer *** in te dienen. Denkt u er aan (even een detail tussendoor: het moet ‘eraan’ zijn) dat uw aangifte omzetbelasting uiterlijk 31-10-2023 bij ons binnen moet zijn?’ Wat moet ik met dit bericht? Er zit op het moment van ontvangen geen handelingsperspectief aan vast. Ik kan er nu nog niets mee, want er komen nog steeds rekeningen binnen en met een beetje geluk kan ik nog een paar rekeningen versturen. Dit bericht heeft pas zin in oktober. E n dan nog bij voorkeur aan het eind van oktober, mocht ik de aangifte dan nog niet hebben gedaan. In plaats daarvan krijg ik – wanneer ik daadwerkelijk ben vergeten de aangifte in oktober te doen – begin november een brief met de aankondiging van een boete. Met handelingsperspectief, dat dan weer wel.
Kijken naar klant Deze driemaandelijkse terugkerende ergernis is een voorbeeld van een waarschijnlijk goedbedoelde, maar mislukte poging om de rol van een dienstverlenende instantie in te vullen. Wat gaat hier mis? Ik heb jarenlang met commerciële dienstverleners te maken gehad. En vaak ging het over de klant centraal stellen. Of in de zorg: de patiënt centraal stellen. En dat is nu net het probleem. Wanneer je de klant centraal stelt, dan kijk je naar de klant. Maar het zou juist andersom moeten zijn: hoe kijkt de klant naar jou? Wat ziet de klant/patiënt/inwoner? En dan zie je in mijn geval een ondernemer die een mail krijgt waar hij/zij niets mee kan. En wanneer het te laat is, een bericht met een boete-aankondiging. Ik heb ooit mogen participeren in een project rond hulpmiddelenverstrekking. Denk aan steunkousen, gehoorapparaten, stomamateriaal, etcetera. Een patiënt krijgt dan te maken met diverse dienstverleners, zoals artsen, fysiotherapeuten, leveranciers en verzekeraars. Iedereen stelt de cliënt centraal en doet zijn best om vanuit zijn perspectief een zo goed mogelijke dienstverlening aan te bieden, maar het eindresultaat is vaak suboptimaal, omdat er niet altijd coördinatie is. Ik moet overigens zeggen dat dit in dit geval beter lijkt te gaan vergeleken met de periode waarin ik dit onderzoek deed.
Perspectief wisselen We moeten dus van perspectief wisselen. In commerciële termen: van Customer Relationship Management (CRM) naar Customer-Managed Relationships (CMR). Een belangrijk aspect daarbij is het omgaan met data en informatie. Om een dienst te kunnen verrichten wordt doorgaans gebruikgemaakt van informatie over de cliënt, de condities, wet- en regelgeving, etcetera. Hierbij spelen een aantal zaken een rol, waarbij natuurlijk direct gedacht wordt aan privacy, maar ook aan nut en noodzaak van de informatie-uitwisseling. Jaren geleden werd hier al over nagedacht, bijvoorbeeld door de bedenkers van het UETP, het Uniform Economic Transaction Protocol, die een schema hebben ontwikkeld waarmee voor elke willekeurige transactie kan worden bepaald welke informatie minimaal nodig is om een transactie/dienst uit te kunnen voeren. Een ander concept dat het waard is om genoemd te worden, betreft Qiy, dat de mensen een eigen positie op het internet wil geven door ze zeggenschap te geven over hun eigen data. Daarmee kunnen ze bepalen voor welke doeleinden hun data gebruikt mogen worden. Combineer je filosofie van Qiy en die van UETP, dan krijg je een nieuw perspectief op (digitale) dienstverlening. Informatie wordt dan alleen nog maar gebruikt voor zaken die waarde creëren voor de cliënt (inwoner, patiënt, klant), naast natuurlijk de zaken die wettelijk verplicht zijn.
‘Het zou juist andersom moeten zijn: hoe kijkt de klant naar jou?’
Samenwerken met inwoner Maar ook zonder de toepassing van concepten als Qiy en UETP kunnen met name overheidsdiensten stappen zetten. Het is algemeen bekend dat de resultaten van deze organisaties niet altijd als dienst worden (h)erkend. De overheidsdiensten kijken zelf ook kritisch naar hun eigen functioneren, zoals blijkt uit De Staat van de Uitvoering, een belangwekkende publicatie van de diensten zelf waarin kritisch gekeken wordt naar de uitvoeringspraktijk van de overheid en gerapporteerd wordt naar de Tweede Kamer. Men maakt zich zorgen over de toekomstbestendigheid, wat vooral te maken heeft met de toegenomen complexiteit; in wet- en regelgeving, in processen, in de stapeling van beleid en meer. In zo’n omgeving is het lastig om op transparante wijze met informatie om te gaan en om te begrijpen hoe de interactie met de overheid wordt gepercipieerd vanuit het perspectief van de inwoner. Die herkent dan niets meer van Qiy- en UETP-achtig denken. Dat kan en moet beter en daar kan direct mee worden begonnen.
Afspiegeling Een dienst komt altijd tot stand in interactie met de ontvanger. Digitale dienstverlening betekent samenwerken met de inwoner. Zoals iedere inwoner tegenwoordig medewerker is van een bank. Als het goed gaat, kan dit leiden tot een optimaal resultaat: de beste service is selfservice. Maar dan moet het voordeel wel aan beide kanten ervaren worden! Overigens moeten we ook begrijpen dat de overheid voor een groot deel een afspiegeling is van de samenleving en die is zelf ook complex en dynamisch. We kunnen dus niet verwachten dat alle taken en diensten van de overheid eenvoudig uit te voeren zijn. Zoals Einstein al zei: ‘Je moet dingen zo eenvoudig mogelijk maken, maar niet eenvoudiger dan dat.’ Het is dus ook een kwestie van managen van verwachtingen.
Bedankje De omslag moet dus gemaakt worden en diensten ontwikkeld vanuit het perspectief van de ontvanger. Toon in de communicatie meer menselijkheid en begrip voor de positie van de inwoner. Stuur een herinnering voor de aangifte van omzetbelasting wanneer het er voor de ondernemer echt voor kan zorgen dat er geen boete komt. Nadat iemand bijvoorbeeld de inkomstenbelasting heeft betaald, stuur een bedankje voor de bijdrage aan de maatschappij. Waarom niet? Kost niets en geeft een heel ander gevoel. En als er iets niet goed is gegaan, accepteer de (briljante) mislukking, geef aan wat er geleerd is en laat zien dat er maatregelen worden getroffen om de dienstverlening te verbeteren. ◼
Paul Iske is hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics van Maastricht University. Hij is oprichter en Chief Failure Officer van het Instituut voor Briljante Mislukkingen, met als doel begrip te kweken voor de complexiteit van innovatie en ondernemen.
Deel dit artikel