Goede uitvoering is goede dienstverlening
Tekst Ellen Röling Beeld Hilbert Krane
Met onze dienstverlening creëren we meerwaarde voor gemeente, inkomensconsulenten en burgers, vertelt product owner Monika van Kralingen-Sickova van Wigo4it. ‘Hoe meer we het proces van aanvragen tot uitbetaling kunnen automatiseren, hoe meer tijd de inkomensconsulent overhoudt voor het echte werk: contact met mensen.’ Met de nieuwe automatische inkomstenverrekening die dit jaar wordt gelanceerd, zorgt Wigo4it voor nog meer tijdwinst voor de inkomensconsulent en meer gemak voor de burger.
'Wie bij Wigo4it werkt,’ weet wat er op het spel staat,’ zegt Monika van Kralingen-Sickova: ‘Betrouwbare dienstverlening die de meest kwetsbaren in onze samenleving voorziet van sociale zekerheid'
‘Een mijlpaal,’ aldus Monika van Kralingen-Sickova. ‘Voor het eerst maken we gebruik van data die al bij een andere overheidsinstantie beschikbaar zijn. Als iemand met een bijstandsuitkering een paar uur gaat werken, wordt het salaris aangevuld tot bijstandsniveau. De persoon in kwestie moet daarvoor een salarisstrookje inleveren bij de inkomensconsulent van de gemeente, die de bedragen vervolgens handmatig inklopt. Straks krijgen we de inkomensgegevens via het Inlichtingenbureau (IB), waarna ons inkomenssysteem Socrates de berekening automatisch tot op de komma nauwkeurig maakt. Dat scheelt al snel 5 tot 10 minuten per aanvraag, waardoor inkomensconsulenten meer tijd overhouden voor klantcontact. En dat is belangrijk: als ambtenaren niet of slecht bereikbaar zijn, gaat dat ten koste van de dienstverlening en de geloofwaardigheid van de overheid.’
Energietoeslag en Oekraïne In nauwe samenwerking met de vier gemeenten wordt Socrates voortdurend bijgewerkt om aan de wensen van de gemeenten te voldoen en mee te bewegen met maatschappelijke veranderingen. De laatste jaren gaat dat steeds vaker onder grote druk, vertelt Van Kralingen-Sickova. Nadat eerst de uitvoering van de coronasteunmaatregelen TONK en Tozo in razend tempo moest worden ingeregeld in Socrates, volgde dit jaar de energietoeslag en de Oekraïneregeling voor vluchtelingen. ‘Een paar jaar geleden zouden we gewacht hebben totdat de regeling in de Staatscourant was gepubliceerd,’ zegt ze. ‘Maar deze crises vragen snel handelen. Toen de Oekraïense vluchtelingen letterlijk aan de balie stonden bij de gemeente, was er een acute oplossing nodig voor registratie en uitbetaling van financiële ondersteuning. Op woensdag kregen we het verzoek, op maandag hadden we een werkende oplossing in Socrates.’
Sociale zekerheid Dat snelle schakelen is alleen mogelijk door echte, gelijkwaardige samenwerking met onze collega’s bij de vier gemeenten. ‘De functioneel beheerders en de betrokken beleidsmedewerkers van de gemeente en ons team komen in zulke gevallen een dag bij elkaar om samen te kijken wat in korte tijd mogelijk is,’ legt Van Kralingen-Sickova uit. ‘Daarna gaan we dan aan de slag, soms tot in de kleine uren. Wie bij Wigo4it werkt, weet wat er op het spel staat: betrouwbare dienstverlening die de meest kwetsbaren in onze samenleving voorziet van sociale zekerheid.’ ◼
Menselijke maat en innovatie
Menselijkheid en techniek lijken soms twee uitersten. Dat levert voor overheidsorganisaties dilemma’s op, want hoe zorg je ervoor dat je de menselijke maat van je dienstverlening niet uit het oog verliest en tegelijkertijd de focus houdt op slimme IT? In dit tweeluik lees je hoe Wigo4it deze twee werelden met elkaar verenigt en hoe die elkaar versterken. Voor de vier grote steden verzorgt IT-coöperatie Wigo4it de automatisering van aanvraag en uitbetaling van de bijstand en daaraan gerelateerde uitkeringen. In deze steden woont bijna een derde van alle uitkeringsgerechtigden in Nederland, een robuuste en toekomstgerichte uitvoering is daarom cruciaal. Voor meer informatie: www.wigo4it.nl/over-ons.
Deel dit artikel